Kunst på Arbeidsplassen

Alfred Manessier (1911-1933)

Img 20230907 wa0000 Img 20230905 wa0027 Img 20230905 wa0021 Img 20230907 wa0005 Img 20230905 wa0024(1) Img 20230907 wa0008 Img 20230905 wa0018 (1) Img 20230907 wa0004 Img 20230905 wa0028 Img 20230905 wa0020 Img 20230905 wa0019 Img 20230905 wa0026 Img 20230907 wa0001 Img 20230907 wa0003 Img 20230907 wa0002

En reise gjennom tider og stiler

A237 – Trykk, 15 verk

I utstillingen En Reise gjennom tider og stiler ønsker vi å formidle bredden og det store mangfoldet i Kpas kunstsamling. Utstillingen omfatter verk av tretten norske og internasjonale kunstnere, og viser spennvidden mellom ulike kunsthistoriske epoker gjennom flere tiår. Kunstnerne i denne utstillingen var aktive oppover på 1900-tallet og hentet sin inspirasjon fra forskjellige kunstneriske retninger, som kubisme, surrealisme og ekspresjonisme. Motivkretsen veksler mellom figurative motiver til geometriske former som leker med oppbygging og persepsjon, til abstrakte uttrykk som formidler følelser og stemninger. Kunstverkene er utført i en rekke ulike grafiske teknikker som tresnitt, serigrafi, silketrykk og litografi. 

3753 20141013122620000000 Jean claude reynal, ur Jean rene bazaine, hav rom Jan montyn, uten tittel Wilhelm freddie, liggende pige Alfred manessier, offeret Gustave singier, dikelandskap Gustave singier, hav og himmel Krystyna bunsch gruchalska, sol i  1964 Gustave singier, den reisende Antoni tapies, bilde nr. 6 fra nocturne matinal 5185 20181017094549850062 Ingrid egeberg "vingeslag") 1266 20141013122550000000 Ka 12009, birgit skiøld, blue wave, 1976

Tankestreker

A 124 – Grafikk, 15 verk

Tankestreker er flyktige, usammenhengende tråder av tilfeldige ideer og impulser. De oppstår i møtet med naturen, gjennom et dypdykk i underbevisstheten eller som følge av tilfeldige, spontane innfall.

Image Image Image Image Image 1137 20141013122549000000 1142 20141013122549000000 Image Image Image Image Image Image Image Image

Til Paris

A 065 – Grafikk, 15 verk

Norsk etterkrigskunst hadde primært sitt utspring i fransk maleri. Debatten runget i et tiår her til lands før den nonfigurative kunsten var etablert som en ledende kraft mot utgangen av 1950-årene: Umenneskelig, virkelighetsbenektende, smørerier og forfallsfenomen var skjellsordene fra de konservative. Modernismens forkjempere tordnet mot trangsyntheten, vanetenkningen og uvitenheten.