Kunst på Arbeidsplassen

Anders Kjær (f. 1940)

#METOO Ledig

A 214 – Risografi, serigrafi, 16 verk

#Metoo – kampanjen oppstod innenfor den amerikanske filmbransjen høsten 2017, og ble et overmodent oppgjør med den seksuelle trakasseringen og undertrykkelsen kvinner utsettes for i arbeidslivet. Som emneknagg i sosiale medier utviklet den seg til en større grasrotbevegelse, og markerte et tidsskille i måten vi håndterer spørsmål tilknyttet sexisme og utnyttelse av makt i samfunnet.

OP-ART

Y 015 – Grafikk, 15 verk

Betegnelsen ”Op-art” ble første gang brukt av Time Magazine i 1964, og beskriver møtet med en type billedkunst som er satt sammen av geometriske, optiske virkemidler for å skape en illusjon av bevegelse. Den optiske kunsten trakk renessansemalernes vitenskapelige utforsking av dybde og rom ut til det ekstreme, gjennom en form for estetikk som hyllet reklameindustrien og maskinalderens fremtidsutopier.

Årstider

A 227 – Grafikk og tegning, 15 verk

Femten kunstnere beskriver endringene i det nordiske landskapet gjennom vinteren, våren, sommeren og høsten. Med innslag av humor, farger og symboler formidles natur, kultur og historie fra Norge, Sverige og Finland fra 1950-tallet og frem til i dag.

Flash Dance

A 147 – Grafikk, 14 verk

1980-tallet, leggvarmerne og skulderputenes glanstid, er godt dokumentert i denne utstillingen med grafikk av fire billedkunstnere født på 1940- og 50-tallet. Utstillingen omfatter Anders Kjærs (f. 1940) objektiviserte og hodeløse kvinnekropper i «gym-positurer», Lisa Larsson-Sundlings (f. 1956) studier av kvinnelegger og Dagfinn Knudsens (f. 1953) stiliserte karakterer med fremadrettede blikk.

Norske silketrykk Ledig

A 104 – Grafikk, 15 verk

Som kunstform sprang norsk silketrykk ut fra samarbeidsprosjekter mellom kunstnere og yrkestrykkere i 1940-årene. Utstillingen viser eksempler på teknikken fra 1960-årene og fremover. Ti kunstnere er med, blant andre Anders Kjær (f. 1940) og Kjell Varvin (f. 1939).

Bit for bit

A 095 – Grafikk, 15 verk

I denne utstillingen møter vi kunstnere som arbeider med forenkling av form og flater, gjerne med et figurativt utgangspunkt. Det unødvendige er skrellet bort og rene fargefelt settes opp mot hverandre. Noen av kunstnerne fremstår som konkrete i formspråket, mens andre leker med linjen som en ekspressiv og spontan motsats til monokrome fargeflater.

Anders Kjær

A 052 – Grafikk, 11 verk

Som maler og grafiker har Anders Kjær (f. 1940) en produksjon som spenner fra nonfigurasjon til politiske bilder, erotiske figurskildringer og landskaper. Denne utstillingen preges av klare farger og av delvis forenklede gjengivelser av høyfjellsmotiver.

GRAS

A 026 – Grafikk, 13 verk

Dette er en utstilling med bilder av kunstnere tilknyttet den velkjente GRAS-gruppa. Utstillingen viser grafiske arbeider av Anders Kjær (f. 1940), Terje Roalkvam (f. 1948), Per Kleiva (1933-2017), Morten Krogh (f. 1937), Willi Storn (f. 1936), Victor Lind (f. 1940) og Egil Røed (f. 1932), stort sett alle aktive i GRAS i perioden 1970-74.

Norsk kunst i det 20. århundre

A 021 – Grafikk, tegninger og akvareller, 15 verk

En historisk utstilling med stor spennvidde i tid og form. Her finnes arbeider av Gustav Wentzel (1859-1927), Rudolf Thygesen (1880-1953) og Reidar Aulie (1904-1977) og frem til dagens kunstnere som Odd Nerdrum (f. 1944), Frans Widerberg (1934-2017), Marianne Heske (f. 1946) og Olav Christopher Jenssen (f. 1954).