Kunst på Arbeidsplassen

Arne Ekeland (1908-1994)

2428 20141013122604000000 2427 20141013122604000000 2499 20141013122605000000 361 20141013122539000000 5959 20191203135043917653 2 Unknown 3 2 Unknown 1 Unknown Unknown 2 Skjermbilde 2019 12 03 kl. 14.34.35 Skjermbilde 2019 12 03 kl. 14.36.58 49 familien Skjermbilde 2019 12 03 kl. 14.41.10

Inn i det ukjente Ledig

A 220 – Skulptur, grafikk, maleri, 13 verk

I denne utstillingen møter vi tre kunstnere som fra hvert sitt ståsted beskriver menneskets møte med ny teknologi og økende produktivitet. Mens Arne Ekeland (1908-1994) advarer oss mot en sivilisasjon i forfall, maler Line Hvoslef (f. 1965) frem vakre, men samtidig urovekkende naturlandskap, mens Ånond Versto (f. 1984) transformerer hverdagsgjenstander til fantasirike skulpturer med et maskinelt og samfunnskritisk tilsnitt.

Ka 1784   per rom   rødt svaberg   22,5 x 45   1959 Ka 916   snorre andersen strand og horisont   23 x 31.5 Ka 8873   alexander schultz, cote dazur 28,5 x 38 Ka 11829   lillebeth foss Ka 1775   erling  merton   hus og trær   30 x 24   1957 Ka 15485 chrix dahl Ka 15479 chrix dahl Ka 8776 øystein thurmann nielsen Ka 16850   kåre tveter desembersol   18x27 Ka 1778   jakob weidemann fra skervangen   16,5 x 25,5   1960 Ka 1761 inger birgitte sæverud Ka 11259   arne løvstad måneskinn   21,1 x 33,7   1974 Ka 17801   arne ekeland   kvinne i landskap   20 x 28,2   ca. 1930

Landskap - akvareller

A 051 – Akvareller, 13 verk

Akvarellteknikken er kjent allerede fra oldtiden, blant annet fra egyptiske veggmalerier. Teknikken er mye brukt, både fordi den krever lite utstyr og tørker raskt. Den egner seg derfor godt til utendørsstudier. De 13 akvarellmaleriene i denne utstillingen beskriver det norske naturlandskapet gjennom fire årstider.

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Mellom figurasjon og abstraksjon

A 013 – Grafikk, 10 verk

Denne grafikkutstillingen inneholder kunstverk hentet fra tiden under og like etter annen verdenskrig. Enkelte av arbeidene er udaterte, og derfor vanskelig å tidfeste nøyaktig, men både formspråk og motiv forbinder dem med en meget interessant periode i norsk kunsthistorie, preget av tradisjon og fornyelse.