A 008 - Magne Furuholmen
Magne Furuholmen (f. 1962) er delvis selvlært som billedkunstner, men var elev hos Kjell Nupen fra 1989-1993. Nupen introduserte ham for ulike grafiske teknikker. Det er særlig gjennom dyptrykk at Furuholmen har spesialisert seg og det personlige uttrykket har han utviklet gjennom mange års eksperimentering.
Som billedkunstner har Furuholmen også markert seg innenfor andre medier, blant annet med maleri, keramikk, glass og lyd, samt installasjoner.
Furuholmen slo først igjennom som musiker med pop-gruppen a-ha på 1980-tallet. Ved siden av musikk-karrieren pleiet han sin interesse for billedkunsten. Han debuterte i 1989 med en utstilling av malerier i Galleri Sølvberget i Stavanger. Etter det stilte han lite ut før han i 1995 viste seg igjen med en serie på 20 tresnitt med tittelen “Kutt” som ble utstilt på Henie-Onstad Kunstsenter, Galleri Ismene i Trondheim og Galleri Sølvberget. Tresnittene i denne utstillingen er fra serien Kutt.
Kutt henspiller både på den fysiske skjæringen i tre og titlene på bildene som refererer til kjente jazz-låter. I de fleste av bildene er tittelen skåret inn med bokstaver slik at de er leselige, men speilvendt. På denne måten er språket eller ordene blitt en viktig del av billeduttrykket. De utgjør faktisk i flere av bildene selve motivet, sammen med enkle, men avstemte fargeflater som danner bakgrunnen for bokstavene. Denne leken med ord og bokstaver, sammen med en økonomisk bruk av huljernet, gir bildene et friskt og umiddelbart preg. The Seventh Key er for eksempel nærmest å oppfatte som en billedgåte.
Furuholmen hevder selv at han ikke er spesielt opptatt av jazz, men hans far var jazz-musiker og musikkinteressen har på denne måten gått i arv fra far til sønn. Som det heter i Henning Kramer Dahls dikt Erindringens trompet som er en del av Furuholmens tresnittserie:
Dette var fedrenes musikk
Sønnens musikk hadde torden å overdøve
Fedrenes bilder ble en uleselig tekst
Den tapte tiden renner som honning
Over sønnens bilder og sukrer
Glemselen for de mange
Suksessen til Magne Furuholmen har imidlertid strukket seg langt siden hans gjennombruddsutstilling på Henie Onstad Kunstsenter i 1995. Han har hatt en rekke utstillinger i Norge, men også i resten av Europa og Asia. Han er representert i flere norske og utenlandske samlinger og er kjøpt inn av blant annet Norsk Kulturråd, Henie Onstad Kunstsenter, Kistefos Museet, Sørlandets Kunstmuseum, Biblioteque Nationale de France i Paris Og Museum of Central Academy of Fine Arts i Shanghai.
I tillegg har Furuholmen utført flere store utsmykkinger, blant annet Skandinavias største keramiske skulpturpark Imprints på Fornebu, laget på oppdrag fra Kjell Inge Røkke og Akerkonsernet.
—
Utstillingen har en billedstørrelse i rammer:
65 × 90cm