Kunst på Arbeidsplassen

A 092b - Gino Scarpa

Grafikk, 18 verk

Gino Scarpa er født 1924 i Venezia. Hans kunst viser en klar påvirkning fra italiensk renessanse, både i form-, farge- og motivvalg. Scarpas hovedtema er kvinnen, som han skildrer med stor kjærlighet og raffinement. Hans kvinner er langstrakte og tynne, i slekt med ungrenessansens ideal. Scarpa bruker ofte mytiske kvinner som Europa, Daphne, Diana og Venus, foruten de norske huldrer. De preges alle av et erotisk og sensuelt uttrykk. Det samme gjelder forskjellige versjoner av dogaressen (dogens hustru). Motivene er enkle, ofte med bruk av bare én farge). Men raffinementet og skjønnheten er likevel fremtredende.

Scarpa har utviklet en egen type reliefftrykk der han benytter forskjellige materialer, som metaller og plast. Resultatet blir et effektfullt trykk der motivet preges konvekst i papiret.

Tre av bildene i utstillingen er illustrasjoner til Tor Åge Bringsværds ”En skjeggete brud”, 7. bind i serien ”Vår gamle gudelære”. Boken forteller om hvordan kjærlighetsgudinnen Frøya blir frastjålet sitt halssmykke Brisingamen og hvordan Tor mister hammeren sin. Den ene akvarellen viser jotnen Loke idet han skal lure seg inn til Frøya for å stjele Brisingamen mens hun sover. Ved å forvandle seg, først til en flue og så til en loppe, klarer han å stjele det vakre smykket.

Den andre akvarellen viser Tor utkledd som Frøya i bryllupet hos jotnen Trym, der han spiser en hel okse og åtte laks alene. Jotnen har lovet Tor hammeren tilbake hvis han kan få Frøya. Tor kler seg selv ut som Frøya og lurer Trym. Da Trym legger hammeren Mjølner i fanget på Tor tar guden hammeren opp og dreper jotnene.

På en raffinert måte har Scarpa i disse illustrasjonene klart å kombinere en grov og tung uttrykksform med en sydlandsk, lett og sensuell strek. Fargene er holdt innenfor en avdempet skala, som passer godt til bildenes innhold. Portrettet av Frøya bærer likhet med Scarpas mange dogaressebilder. Enkelte vil kanskje ha vanskeligheter med å forestille seg den norrøne gudinne som en italiensk sylfide, men Brisingamen avslører hennes nordiske avstamning.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling