A 116 - Skedsmo/Monssen
Dag Skedsmo (f. 1951) regnes som en av våre fremste utøvere av den grafiske teknikken serigrafi. Skedsmos bilder preges av forenklede former som er presise og slagkraftige i sin kjølige enkelhet. Skedsmo har fulgt opp hard-edge-stilen fra 1960-årene og bygger opp komposisjoner i skarpt avgrensede, geometriske former. Stilen sikter ikke mot det individuelle uttrykk, men tilstreber balanse og orden. Fargen er sterk og klar, ofte monokrom og i blåtoner. I billedkunsten står fargen blå for harmoni og fred, men også for melankoli og ettertanke. Skedsmos komposisjoner preges av glidende overganger fra det mørke til det lyse og mellom ulike nyanser. Såkalt ”iris-overganger” egner seg særlig for serigrafiets virkemidler, og har på mange måtet blitt et kjennemerke for denne teknikken.
Skedsmos motiver er harmoniske, og med unntak av bildet Uten tittel der en hvit fjær bryter seg igjennom det som ser ut som et nettinggjerde, har bildene liten forbindelse med verden omkring. I tidligere arbeider anvendte Skedsmo i større grad figurative elementer med et samfunnskritisk innhold. På slutten av 1970-tallet gikk han over til det rent abstrakt-geomteriske formspråket som han er mest kjent for.
Skedsmo er utdannet ved Westerdals Reklameskole og er selvlært som maler. Han har hatt en rekke utstillinger i både inn- og utland og er innkjøpt av blant andre Stortinget og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Ulf Monssen (f. 1952) er en av våre Nordlands-kunstnere som er lite kjent i Sør-Norge. I denne utstillingen er han representert med serigrafier med natur- og landskapsmotiver fra Nord-Norge.
Her fører Monssen videre en tradisjon med en form for animisme (det å gi naturen sjel) der han menneskeliggjør landskapet. Han understreker sammenhengen mellom mennesket og naturen der han for eksempel i Torso II setter en torso opp mot grenene på et tre. Treets finmaskede nett av grener blir samtidig kroppens pulserende blodårer.
I andre motiver er det den rene Nordlands-naturen rundt hjemstedet Bardu som opptar Monssen. Særlig har han vært fascinert av havørnen som er hovedperson i en rekke av bildene. Ørnens eleganse og styrke kan vi ane i motiver som Ørnedans og Blå skygge. De sterke fargene i Monssens serigrafier understreker det skiftende og dramatiske i Nordlands-naturen.
I enkelte bilder knytter Monssen også an til kunsthistorien. Åpen dør assosierer til Magrittes surrealistiske bilder der den vidstrakte himmelenen åpenbarer seg gjennom dører eller vinduer. I kristendommen betraktes himmelen som sfæren for transcendens og evig liv.