A 126 - Jan Harr og Eva Harr
Allerede tidlig i sin karriere vakte Jan Harr (f. 1945) stor oppmerksomhet for sine bilder. Her møtte man en kunstner som suverent avviste de nonfigurative og abstrakte billedløsninger som dominerte norsk maleri i 1960- og 70-årene. Harr valgte i stedet figurativt og skjønnhetsdyrkende formspråk, hvor naturinntrykkene fikk klinge ut i lysfylte komposisjoner, fulle av stemning og poesi.
Men selv om disse harmoniske og blomstrende landskapene representerte et markant brudd med samtidens kunstneriske idealer vitnet de samtidig om stor ærbødighet for eldre norsk kunst. Jan Harr har utvilsomt hatt stort utbytte av mange av våre landskapsmalere fra forrige århundre, så som I. C. Dahl, Peder Balke, Lars Hertervig, Kitty Kielland og Harald Sohlberg.
Diskusjonen om hvorvidt denne norske landskapstradisjonen er ”romantisk” eller ”realistisk” er ofte mer forvirrende enn oppklarende. Harrs kunst er romantisk i den forstand at den søker mot skjønnhet og poesi, og realistisk i den forstand at han bruker naturens egne former og farger. Det dreier seg imidlertid ikke om fotografiske avbildninger, selv om motivene er umiddelbart gjenkjennelige og oppfattes som sett og opplevd natur. Harr forenkler og omskaper naturinntrykkene, og han setter gjerne ett og samme element inn i stadig nye komposisjoner. – Slik vaier de samme grasiøse valmuene snart mot blekblå fjellmassiv, snart mot sommerlette skyer.
Harrs kunst synes å ligge i skjæringspunktet mellom drøm og virkelighet. Erindringsbilder om fjerne landskap smelter sammen med nitide naturstudier og skaper Harrs særegne billedverden; en verden som gir utløp for både romantisk lengsel og realistisk virkelighetsskildring.
Harr har hatt mange separatutstillinger, bl.a. i Kunstnerforbundet og Galleri Dobloug i Oslo. Han har vært utstiller under festspillene i Harstad, både alene og sammen med sine to kunstnersøsken, Eva og Karl-Erik Harr. Han har dessuten hatt flere utsmykningsoppdrag, blant annet på hurtigrutene «Richard With» og «Vesterålen». Harr er representert blant annet i Nasjonalmuseet og ved Bergen Kunstmuseum.
Eva Harr (f.1951) viser oss gjerne gamle hus med værslitte dører og vinduer. Ofte har bildene en stemning av ensomhet, med hus på nakne hauger omkranset av hemmelighetsfulle mørke skygger. Husene blir nesten som personifiseringer av menneskelig ensomhet. Hun skildrer også steiner slipt av sjø og vær. Harr har en forkjærlighet for å gjengi sine motiver i skumring, ofte understreket av de grå eller enstonige fargene.
Eva Harr har vært festspillutstiller ved Festspillene i Nord-Norge. Hun har hatt utsmykkingsoppdrag på hurtigruteskipet M/S Richard With. Hun er representert i Nasjonalgalleriet.