Kunst på Arbeidsplassen

A 128 - Jan Harr/Lars-Erik Karlsen

Grafikk, 14 verk

Kunst på Arbeidsplassen viser her en utstilling med verk av to nord-norske kunstnere. Kjærligheten til landsdelen avspeiles i motivene. Hos Jan Harr utgjør Lofotfjellene et bakteppe for vakre og detaljerte blomsterskildringer. Lars-Erik Karlsen velger både fugleliv og landskapsutsnitt som utgangspunkt for sine motiver.

Jan Harr (f. 1945) er født i Harstad, men har bodd og arbeidet i Oslo i mange år. Likevel går fabuleringer over nordnorsk natur igjen i verkene hans. Harr sto sentralt blant unge nyromantikere som rundt 1970 forsøkte å finne et nytt uttrykk for en lyrisk naturopplevelse. En inspirasjonskilde var 1890-tallets stemningskunst i skandinavisk maleri. Harrs blomsterskildringer er nokså detaljrike. Disse kombineres med storslåtte fjell i en disig bakgrunn. Dermed kommer kontrastene i det dramatiske landskapet i nord klart fram. Med sine duse farger er bildene delikate og gir en følelse av tanderhet til blomsterskildringene. Harr sier selv at han søker en ro i bildene i tillegg til skjønnhet. “Bildene skal være et sted å hvile tanken og øynene. Ikke slik å forstå at man skal flykte inn i harmonien og skjønnheten, men kanskje være der av og til.”

Harr har hatt mange separatutstillinger, bl.a. i Kunstnerforbundet og Galleri Dobloug i Oslo og i Bergen Kunstforening. Han har vært utstiller under festspillene i Harstad, både alene og sammen med sine to kunstnersøsken, Eva og Karl Erik Harr. Han har dessuten hatt flere utsmykningsoppdrag, som på hurtigrutene «Richard With» og «Vesterålen». Harr er representert blant annet i Nasjonalmuseet og ved Bergen Kunstmuseum.

Lars-Erik Karlsen
(f. 1948) er født i Trysil, men er oppvokst og bosatt i Svolvær. Han er en flittig utstiller både i Nord-Norge og ellers i landet. Karlsen ser det som utfordrende å skape samtidskunst gjennom en gammel trykketradisjon som tresnitt. Gleden over den nordlige landsdelen er tydelig i verkene hans. Det er viktig for ham at verkene viser hvor han kommer fra, og med de karakteristisk spisse Lofotfjellene får han tydelig fram områdets særegenhet. Det yrende fuglelivet er også en inspirasjonskilde til mange av motivene. Tresnittet innbyr til forenkling i farger og strek, og stilen er røff og kantete. Ved å la de sterke fargene framstå som klart avgrensede felter skaper han en noe abstrahert følelse i verkene. Også den tildels manglende dybdevirkningen bidrar til dette. Dermed fungerer verkene som abstrakte komposisjoner selv om de er figurative. Tresnittet karakteriseres av de skårne linjene kunstneren skaper i treet, og flere steder lar Karlsen skurdene fungere som tydelige virkemidler. I ”Mørketid” bidrar de til å skape en skumringsstemning. Karlsen fullfører hele prosessen med de grafiske bladene selv, fra utskjæring av treplatene til trykking på egen presse. Kvaliteten på farger og papir er den beste som kan skaffes.

Karlsen har blant annet stilt ut i Galleri Cepeda i Stockholm og Galleri Svalbard i Longyearbyen. Han er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Svolvær faste galleri og Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, samt en rekke private samlinger. Han har hatt en lang rekke utsmykningsoppgaver i Nord-Norge, og gjennom sine tillitsverv har han vært en aktiv drivkraft i kulturlivet i nord. Blant annet har han vært formann for Nord-Norske bildende kunstnere.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling