Kunst på Arbeidsplassen

A 014 - Egil Bjørnestad

Grafikk, 16 verk

Merkelige musikkinstrumenter, elegante noter, krakker med sparkepikers ben og dirigerende og spillende nakne mennesker. Egil Bjørnestad (f. 1948) er frekk, frodig, burlesk, lett erotisk og fantasifull i denne utstillingen. I de 15 litografiene med musikalske titler, viser Stavangerkunstneren åtte surrealistiske, figurative scener og syv komposisjoner med noteark og kinesisk kalligrafi som utgangspunkt.

Utstillingen har to ulike motivserier. I bilder som Musica Juoco, Musica og Musica Gicoso, forteller billedkunstneren små historier eller underlige fabler. Her er referanser til arabiske interiører, klesplagg og instrumenter, til sirkusartisters opptreden, men mest av alt til en rik drømme- og fantasiverden. Skyene blir dekorative og humoristiske detaljer. De henger i en snor i Musica Juoco, flyr forbi som utbasunerte lyder fra et blåseinstrument i Trio II, eller danner et viktig kompositorisk element i bildet Musica. Flere av Bjørnestads figurer snur ryggen til oss, oppslukt i sin egen musikalske verden. I enkelte bilder møter vi likevel artistens ansikt i et speil. Kunstneren lar også figurene opptre i flere bilder. Han skaper dermed sitt eget ensemble og bestemmer selv rollelisten for hvert nytt grafiske arbeid. Det store spørsmålet blir: Hvor befinner vi oss? På en scene? I en fremmed kultur? I en drøm? Eller kun i kunstnerens hode?

I utstillingens andre motivserie mangler den illustrerte fortellingen. Her er det notene som beretter. Med en dansende pensel og hånd bokstavelig talt komponerer Bjørnestad en mer utilgjengelig historie for betrakteren. Kanskje er det denne musikken hans figurer spiller? Kunstneren er tydelig inspirert av kalligrafikunsten og Østens smale og vertikale bilder i litografiene Fuge og Musica I og II, mens man foran bildene Symfonia I og II tenker på Middelalderens notemanuskripter.

Bjørnestad kaller sine figurative bilder for akter. Men kunstneren har også en helt annen side som ikke kommer frem i denne utstilling: Hans landskaper, eller panoramaer, som han selv har døpt dem. I flere år har han prøvd å fange inn lyset i disse avstemte og enkle havutsiktene.

Bjørnestads utstillingsaktivitet har vært konsentrert om Stavangerområdet. I 1996 reiste han imidlertid med sine bilder til det Franske Kultursenteret i Jerusalem. Han var den første billedkunstneren som stilte ut i Utstein Kloster i 2002, og er kjøpt inn av blant annet Norsk Kulturråd, Stavanger kommune, Statoil og Norsk Tipping. Utsmykningsoppdragene har vært mange, fra Kverneland Fabrikker og Høyskolen i Stavanger til Rogaland Sentralsykehus og Musikkkonservatoriet.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling