A 161 - Elly Prestegård
Elly Prestegård (f.1951) må sies å være en typisk representant for 1980-tallets nyekspresjonisme i norsk kunst. Motivene er ofte grovt tilhugne figurmotiver i linosnitt. Fargene er tilsvarende ekspressive, og i mange tilfeller finner vi direkte skrikende fargemotsetninger i rødt, blått og gult. Det flimrende ekspressive er særlig tydelig i et bilde som Hinderløp, som samtidig er en ironisk kommentar til livets gang.
Livet og kjærligheten er sentrale temaer i flere bilder. Veien til en kvinnes hjerte er en humoristisk kommentar til kjærlighetens kronglete vei brolagt med vanngraver og fareskilt. Innsyn er en symbolsk fremstilling av et nakent menneskes forsøk på en dypere selvinnsikt gjennom glasskulen.
Flere bilder røper også inspirasjon fra fremmede kulturer. Japansk dagdrøm er klart påvirket av eldre japanske tresnitt, og Rød sirkel gjengir en såkalt primitiv afrikansk skulptur. Ellers er mange av bildene svært tidstypiske med sine enkle symboler og abstraherte figurer. Forenkling av formen og en sterk aksentuering av fargen var karakteristiske elementer i 1980-tallets ekspressive maleri og grafikk. Prestegård understreker forenklingen ytterligere ved å bruke en svart bakgrunn for flere av sine motiver.
Elly Prestegård har sin utdannelse blant annet fra Bergen Kunsthåndverkskole og Slade School of Fine Art, University College, London. Hun har stilt ut blant annet på Galleri Wang, i Bergens Kunstforening, Galleri Norske Grafikere og Kunstnerforbundet. Hun er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Nordisk Konstcentrum, Bergen Billedgalleri og Oslo kommune.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde