A 163 - Trine Lindheim/Beate Strindberg
Denne utstillingen viser arbeider av Trine Lindheim (f. 1957) og Beate Strindberg
(f. 1956). Begge arbeider med tresnitt og med komposisjoner i en forenklet figurativ form.
Trine Lindheim debuterte separat i Unge Kunstneres Samfund (UKS) i 1985. Hun har hovedsaklig arbeidet med grafiske teknikker som koldnål og tresnitt. Lindheim er opptatt av stofflighet og tekstur. Hun lar gjerne årringene i treverket danne mønster i tresnittene, og hun trykker ofte på svart papir. Karakteristisk for Lindheims bilder er bruken av en vâr koloritt og stilrene komposisjoner i en forenklet figurativ form. De figurative elementene opptrer gjerne som assosiasjonsskapende symboler, inspirert av ulike mytologier og kulturer. Tematikken er gjerne knyttet til grunnleggende menneskelige følelser og prosesser. Enkle menneskefigurer opptrer stort sett alene og forholder seg aktivt eller passivt til ulike elementer som båter, fisker, konkylier, vann og himmellegemer. Lindheim har uttalt at hun i sine bilder ønsker å lage et ordløst språk.
I Balanse og Gudinnen og begeret har Lindheim tatt utgangspunkt i Venus-figurer. Dette fruktbarhetssymbolet finnes i ulike kulturer over hele verden og går helt tilbake til eldre paleolittisk tid. Kvinnefigurene i Lindheims bilder minner særlig om en av de kanskje eldste og mest kjente av disse symbolene, den lille kalksteinsfiguren Venus fra Willendorf fra mellom 30 000 og 25 000 år f.Kr. I tillegg til Venus, finner vi i disse to bildene også andre tegn på fruktbarhet, liv og vekst. I Gudinnen og begeret har Lindheim skapt en begerform mellom de to figurene og i Balanse balanserer kvinnen mesterlig en konkylie på hodet. Om Balanse har Lindheim også uttalt at hun ønsker å uttrykke noe om den fine balansegangen mellom natur og menneske, en tematikk som for øvrig går igjen i flere av hennes arbeider.
Beate Strindberg har hatt separatutstillinger og deltatt på forskjellige gruppeutstillinger siden midten av 1980-tallet. I sin grafiske produksjon har hun særlig arbeidet med tresnitt og koldnål. Strindberg har uttalt at hver teknikk inspirerer til særegne uttrykk konsentrert om linjespill og rytme, og hennes bilder ligger i grenselandet mellom et forenklet figurativt og et abstrakt formspråk. Hun er særlig opptatt av linjen og at bildet skal gjengi klangene, rytmen og energien i en opplevelse, for eksempel hentet fra musikken. Alle bildene i KpA’s utstilling tar utgangspunkt i musikk. I Kvartett, Spill opp og Linjespill gir en enkel strek liv til noter og livlige, musiserende figurer, og det er nesten som om musikk strømmer ut av bildene. Også Huldrespill formelig svinger. I tillegg til musikken utgjør naturen og særlig sjøen en annen sentral motivkrets i Strindbergs kunstnerskap.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde