Kunst på Arbeidsplassen

A 166 - Gro Fraas

Grafikk, 15 verk

Det er landskapet som nesten alltid har vært Gro Fraas´ (f. 1944) viktigste motiv i hennes lange karriere som kunstner. Landskapsskildringer er også det sentrale i de femten litografiene som denne utstilligen består av.

Fraas´ arbeider føyer seg inn i en lang tradisjon av landskapsskildringer, som i Norge spesielt går tilbake til J.C. Dahl. Selv om Fraas´ bilder kan være inspirert av steder kunstneren har vært, som muligens Albi i Frankrike i Veien til Albi, er imidlertid motivene hennes aldri skildringer av bestemte geografiske steder. Motivene er abstrahert så langt at de får et tidløst, stedsubestemt uttrykk, og det er stemningen som er det sentrale. At Fraas´ bilder ofte blir beskrevet som poetiske eller lyriske, på grensen til det romantiske, er derfor ikke overraskende. Motivene appellerer ikke bare til tilskuerens estetiske sans, men gir også assosiasjoner til følelsesmessige opplevelser, særlig knyttet til naturen. Titlene på bildene, som Frost, Morgendis og Nocturne, spiller også på ulike, lyriske stemninger, og gir en god beskrivelse av bildenes karakter. Andre av landsskapsbildene til Fraas, som Sensommer og Sommernatt, har klare henvisninger til de ulike endringer i landskapet i forhold til årstid.

Fargebruken er sentral i Gro Fraas´ litografier. Hun har en variert koloritt, men dype, litt mollstemte farger forekommer ofte i kunsten hennes. Samtidig gir fargeovergangene i litografiene, bildene et nesten vibrerende lys. Det merkes at kunstneren har arbeidet mye med maleri, og særlig akvarell. Hun har selv fortalt at det å arbeide med den grafiske teknikken litografi, har mye til felles med disse utrykksformene. I arbeidet med litografiet kan hun også bruke pensel, og bildene får mye av det samme direkte uttrykket. Litografi er imidlertid en teknikk som krever en stor grad av planlegging, særlig må man vite hvordan fargene blir når de blir lagt oppå hverandre. Samtidig har litografi en uforutsigbarhet, og sluttresultatet er ofte usikkert. Litografiteknikken krever store håndverkskunnskaper, spesielt når man skal arbeide med store formater som for eksempel bildene Skygger og Sensommer.

Gro Fraas er født i Larvik. Hun er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo 1965-68, og har bakgrunn fra grafisk linje, såvel som malerlinjen. Hun har hatt flere separatutstillinger over hele landet, og har også deltatt på en lang rekke kollektive utstillinger i inn- og utland. Hun er kjøpt inn av en rekke offentlige og private samlinger, og har også hatt flere utsmykkingsoppdrag, bl.a. for Norsk Hydro.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling