A 169 - Guttorm Guttormsgaard
Guttorm Guttormsgaard (1938-2019) var en av nestorene i norsk grafikk. Han hadde lang erfaring som grafiker og har hatt betydning for utviklingen av grafikkfaget i Norge blant annet gjennom sitt mangeårige virke som lærer ved Statens Kunstakademi.
Guttorm Guttormsgaard skapte på 1960-tallet en ny og sterkt ekspresjonistisk stil innenfor radérkunsten. Det å benytte en koldnål eller stikkel på en metallplate er en tung prosess, især når kunstneren ønsker å uttrykke seg spontant og ekspressivt. Guttormsgaard lærte seg imidlertid å beherske den vanskelige teknikken og utførte en serie med frisk oppfattede landskaper som vi kan se eksempler på i denne utstillingen. Resultatet minner egentlig mer om skisseaktige tegninger enn grafikk. Et forbilde for Guttormsgaards radérstil på denne tiden kan ha vært den franske kunstneren Jacques Villons grafiske arbeider.
Utover på 1970-tallet ble menneskekroppen et sentralt motiv hos Guttormsgaard. Han laget en serie med etsninger der menn og kvinner i alle mulige former og stillinger ble gjort levende gjennom en lekende, dristig og spontan strek. Det karakteristiske ved Guttormsgaards raderinger er den spontane og umiddelbare opplevelse som han elegant makter å overføre til metallplaten og papiret. I det hele tatt ble han en foregangsmann i den fornyede interessen for radérkunsten på 1970-tallet.
På 1980-tallet eksperimenterte Guttormsgaard også med rent non-figurative uttrykk, som i en serie av etsninger fra 1987 som er med i denne utstillingen. Assosiasjonene til naturformer er imidlertid ikke langt unna, og utover på 1990-tallet er det igjen menneskekroppen som står i sentrum for kunstnerens etsninger og akvatinter. Guttormsgaard røper også et sterkt politisk engasjement som i bildet han kaller Biko i Namibia.
Guttorm Guttormsgaard har utførte flere tildels store utsmykningsoppdrag, blant annet den store utvendige veggdekorasjonen med fargede murstein til Oslo Spektrum og vegg- og dørutsmykninger i farget glass til Institutt for Ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde