A 002 - Yngve Zakarias
Yngve Zakarias (f.1957) er en kunstner som utnytter de muligheter som ligger i treets struktur. Med sin tilsynelatende enkle arbeidsmetode og enkle uttrykksform kan han kalles en minimalist. Bildene i denne utstillingen er alle trykket på treplater. I enkelte tilfeller legger Zakarias kun farge mellom papiret og treplaten uten å bearbeide den. Dermed er det strukturen i treplaten med dens årringer og kvister som skaper motivet. Fargen er gjerne litt grumsete og ujevn. Det sentrale i motivet er uttrykket som kommer frem gjennom treets overflate. I enkelte bilder fremhever Zakarias kvistene ved å gi dem en annen farge. På den måten oppnår han tilfeldige komposisjoner.
I andre bilder har Zakarias bearbeidet treplaten gjennom å risse inn streker eller sirkler. Her har kunstneren grepet inn i naturen og skapt sin egen komposisjon. Når kunstneren og det menneskeskapte griper inn i naturen kan man si at natur blir kultur. Kontrasten mellom den ubearbeidede platen og det bearbeidede motivet kan frembringe uro og irritasjon hos betrakteren. For å markere det menneskeskapte setter Zakarias inn betegnelsene på himmelretningene i enkelte av tresnittene, som et kompass man kan styre etter uavhengig av naturen.
Yngve Zakarias’ bilder er lavmælte og ikke-insisterende. De uttrykker ikke noe klart program eller mening utover seg selv. Å spørre om hva bildene betyr eller skal forestille blir derfor irrelevant. Sånn sett er Zakarias’ tresnitt en art av konseptkunst; det er kunstnerens idé om at en treplate kan være kunst som gjør den til kunst. Hva betrakteren måtte mene om det er irrelevant i forhold til kunstnerens intensjon. I kraft av dette valget har kunstneren proklamert en treplate som kunst. Zakarias’ bilder kan også oppfattes som fortellende. De forteller treets historie. Har man kunnskap om dendrokronologi kan man lese mye ut av en treplate når det gjelder alder og vekstvilkår. I bildene ligger det dermed en esoterisk fortelling.
At Yngve Zakarias ble kunstner er neppe noen tilfeldighet. Han er sønn av keramiker Aina Carina Thiis og billedhugger Kristofer Leirdal. Sistnevnte arbeidet i mange år ved Nidarosdomen. Yngve Zakarias’ morfar var den kjente domkirkearkitekten Helge Thiis. Farfaren var snekker og treskjærer. Zakarias fikk dermed kunsten inn med morsmelken, og vokste nærmest opp i verkstedene ved Nidarosdomen. Som attenåring gikk han ett år på Kunstskolen i Trondheim før han søkte seg til utlandet. Først til Paris, siden til Berlin der han har vært bosatt siden 1984.
Yngve Zakarias har utsmykket den norske ambassaden i Berlin og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet, Trondheim Kunstmuseum, Berlinische Galerie, Kunstmuseum Reutlingen, Svensk Kulturråd, Deutscha Bank og en rekke offentlige og private samlinger i Amerika og Europa.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm
49 × 68cm
65 × 90cm