Kunst på Arbeidsplassen

A 180 - Mathisen/ Mørland

Tegninger, akvarell og pastell, 15 verk

I dagens kunst er tegning som medium et selvstendig uttrykksmiddel og denne utstillingen består av pasteller, akvareller og tegninger. Elisabeth Mathisen blander kvinneskikkelser, grønnsaker og dyr i sine underfundige arbeider, mens Astrid Mørland er mer ekspressiv og fargesterk i sine pasteller der burlesk fantasi får fritt spillerom.

Elisabeth Mathisen ( f. 1961) avsluttet Statens kunstakademi i 1995 og arbeider parallelt med performance, video og tegning. Tematikken i disse arbeidene kretser rundt et hverdagslig kvinneunivers, på samme tid som de problematiserer over identitet og kjønnsroller. Uttrykket er lavmælt og motivet fyller en beskjeden del av arket. Selv om streken i tegningene er tynn og nølende, blir det váre uttrykket til tider satt på prøve av de rare rekvisittene kvinnetypene omgir seg med. Eksempelvis virker en gråtende kvinne med sko av kaniner og en sittende kvinne med brødtøfler både absurd og humoristisk. Her blir det alminnelige og tydelige gitt sære konnotasjoner, gjærdeigen velter ut av kjøkkenskapet, frukt og grønnsaker får menneskelig form osv. Til å begynne med virker motivene opplagte og forståelige, men brått forandres de til noe uventet og underfundig. Overraskende og absurde sammensetninger og oppstillinger av ting gjør verkene surrealistiske. Det virker som om tegningene representerer stedet der tanken, minnet og erkjennelsen til kunstneren kommer i tale.

Med sine figurative, ekspressive pasteller fremstiller Astrid Mørland (f. 1950) en spesiell billedverden. Underbevisstheten ser ut til å være en utømmelig kilde for kunstneren, der assosiasjonene følger på i stri strøm. Det ene symbolet synes å lede til det andre, ubevisst, som i en slags automatisme. Slik sett kan Mørlands kunstneriske virke sammenlignes med de tidlige surrealistenes måte å arbeide på. Her er hele billedflaten fylt av burleske og absurde sammensetninger av mennesker og dyr. Sterke farger og kraftige opptegninger av figurene på flaten i en gjennomgående bølgende bevegelse fører tankene hen til både ekspresjonismen og art noveau, rådende kunstretninger på begynnelsen av 1900-tallet, som stadig har sin renessanse i dag. Samtidig uttrykker arbeidene en skjør sensibilitet, vemod og melankoli. Titler som Av vann er du kommet, Veiviser, Kvinne i ett med stranden, trærne og vannet tyder på søken etter det underbevisste eller mytologiske, og et ønske om å forene mennesket med naturen. Hus, trapper, røtter, vann, konkylier går igjen i bildene og kan assosieres med trygghet, overgang, vekst, kilde, grav. Mørlands arbeider avdekker “en realitet” midt mellom drøm og virkelighet.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling