A 185 - Tom Gundersen og Bertil Greging
Tom Gundersen (f. 1951) har spesialisert seg på portrettsjangeren og i enkelte av hans portretter kan man også finne kunsthistoriske referanser. «Kjendis»-portrettene representerer ikke noe direkte møte med modellene, men går ofte veien om kunst og kulturhistorien. Dette er fremtredende for eksempel i portrettet av Kjell Askildsen, hvor Gundersen låner motiv og formspråk fra Edvard Munch. I tresnittene bruker Gundersen ulike tilnærmingsmåter og stilarter, avhengig av hvem han portretterer. Han anvender ofte karikaturens virkemidler for å understreke personligheten, og portrettene hans kan sees som et forsøk på å hanskes med portrettradisjonen på en mer lekende og humoristisk måte.
Gundersen portretterer både nålevende og historiske personligheter med en intelligent strek. Majoriteten av portrettene er skildringer av forfattere, som dramatikerne Henrik Ibsen og Jon Fosse. Men vi finner også Landsfaderen, en renskåret og nesten ikonaktig fremstilling av vår tidligere statsminister Einar Gerhardsen.
Gundersen er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og ved Statens Kunstakademi. Han er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og til Stortinget. Han har også hatt flere utsmykkingsoppdrag, blant annet for Europarådet i Strasbourg og Universitetet i Oslo.
Bertil Gregings (f. 1957) arbeider er preget av en lek med samspillet mellom linjene og flaten. Ulike sammensetninger av disse danner forskjellige abstrakte konstruksjoner, romillusjoner, eller mer gjenkjennelige figurer. Fire av tegningene i utstillingen har tittelen Symboler og tegn. De har alle et sjablongaktig preg og en klar linjeføring. Bare den ene av disse er figurativ og minner om en folkevognboble. Den er imidlertid fremstilt svært forenklet og fremstår kun som en skygge av bilen, nærmest som et symbol på et skilt. De to tegningene med tittelene Tegning 1 og Tegning 4, kan karakteriseres som rene nonfigurative arbeider. De består av geometriske elementer som sirkler eller mer intrikate romkonstruksjoner dannet ved et samspill mellom linjene og flaten. Her spiller Greging også på et større fargeregister, og han har brukt både blyant, pastell og kritt. Disse tegningene har i det hele tatt et mer intuitivt preg, men kan også sees som renskårede undersøkelser av linjens muligheter.
Greging er utdannet ved Westerdals reklameskole og Granum tegne- og maleskole, men er i stor grad selvlært som kunstner. Etter å ha deltatt på enkelte gruppeutstillinger, debuterte han separat i Kunstnerforbundet i 1985. Greging er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Malmö Konstmuseum og til Stortinget. Han har også hatt flere utsmykkingsoppdrag, blant annet for Bærum kommune og Ålesund sykehus.