A 193 - Therese Nortvedt/Bengt Sivesind
Bengt Sivesind (f.1947) er utdannet ved California Institute of the Arts og SHKS. Han gjorde seg først bemerket som tegner, særlig med utstillingen i Galleri Dobloug i 1979 og med sin deltagelse ved Tegnetriennalen i Nürnberg samme år. Fra midten av 80-årene gikk han mer over til maleriet.
Tegneren Sivesind er beskrevet som en livsbejaende naturalist, en karakteristikk som også passer maleren. Sivesinds prosjekt er å gjengi menneskelig skjønnhet og sanselighet. I maleriet og grafikken er han fjernere fra detaljrealismen enn i de tidlige tegningene, og han utforsker mer dekorative muligheter. Bildene er ofte symbolladede og delvis løsrevet fra en realistisk billedverden. Figurene synes å være idealiseringer snarere enn portretter.
Sivesinds bilder er særlig blitt knyttet til to kunsthistoriske referanser; David Hockneys delikate og harmoniske California-maleri og Henri Matisses buede linjer og innkretsning av menneskekroppen. Det forenklede formspråket kan også minne om det Japan-inspirerte maleriet fra det sene 19. århundre. Men det dekorative preget til tross er det nerve i Sivesinds bilder. Han utfordrer ofte tabuer og kjønnsroller, for eksempel med skildringer av den mannlige sensualitet. Selv har kunstneren uttalt at han ønsker å gjøre verden fremmed, for slik å gjøre virkeligheten mer intens.
Therese Nortvedt (f. 1953) er i likhet med Sivesind preget av amerikanske impulser. Etter innledende studier ved kunstakademiene i Trondheim og Oslo, samt kostyme- og scenografistudier i London, tilbrakte hun første halvdel av 1980-tallet i New York, sammen med bl.a. Olav Christopher Jenssen og Kjell Erik Killi Olsen. Uten noen egentlig skoletilknytning lot de seg fenge av det nyekspresjonistiske maleriet. Med et gesturalt og figurativt uttrykk, gjerne med grov tegning og grelle farger, reagerte de mot den eldre generasjonens konseptualisme og minimalisme. Etter hvert utviklet Nortvedts bilder seg mot en mer gåtefull og tvetydig billedverden.
Gjennom hele Nortvedts kunstnerskap har blikket, figurenes øyne, spilt en fremtredende rolle som uttrykksbærere, noe også denne utstillingen preges av. I enkelte bilder er øynene store og tunge av skygge, og kan gi inntrykk av innadvendthet og melankoli, som i ”Elf” og ”Angel”. Men vi finner og det lyse og åpne blikket, og det konfronterende, som i ”Hope” og ”If”. Motivet i ”Salute” er hentet fra det kjente fotografiet av John F. Kennedy jr. idet han hilser sin fars båre. I Nortvedts bearbeidelse er det igjen øynene som griper oss, slik de vitner om sårbarheten og tragedien bak den tapre fremtredenen foran en massiv offentlig oppmerksomhet.
Nortvedt har holdt mer enn tredve separatutstillinger i inn- og utland. Hun var første norske kunstner som fikk tildelt atelierplass ved anerkjente P.S.1.. i New York. Hennes varierte virkefelt inkluderer også bokomslag, scenografi og større utsmykningsoppdrag.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde