A 199 - Harald Fenn/ Tor Magnus Lundeby
Harald Fenn (f.1963) og Tor-Magnus Lundeby (f.1966) arbeider innenfor to helt ulike felt i samtidskunsten. Mens Fenn til en viss grad viderefører en tradisjonell norsk landskapstradisjon i maleriet, eksperimenterer Lundeby med populærkulturelle uttrykk.
Fenn har oppnådd stor popularitet både blant samlere og det brede kunstpublikum med sine forførende og fargerike malerier. De er dekorative og diffuse på samme tid. Utgangspunktet er likevel naturen i alle dens avskygninger. Med bruk av sprøytepistol skaper Fenn et uskarpt bilde av naturen der lyse felter gir glimt av et bakenforliggende landskap. For kunstneren opererer med flere lag i sine bilder. Foran landskapene legger han gjerne et gitter av vertikale linjer som kan minne om strekkoder. Men assosiasjonene går kanskje like mye til den tidlige modernismen med kunstnere som Mondrian som benyttet seg av vertikale og horisontale linjer i maleriet. Det uskarpe, fotobaserte landskapet har imidlertid sine forutsetninger i Gerhard Richters senmodernistiske maleri som har hatt en betydelig innflytelse blant annet på norsk maleri rundt årtusenskiftet.
Tittelen på bildene i utstillingen ”A.I.Wonderland” henspiller på Lewis Carrolls berømte barnebok ”Alice i Eventyrland” der forvandling står i sentrum for handlingen. Det er lett å tolke gitteret eller ”strekkoden” i Fenns bilder som et symbol på det menneskeskapte, kulturen, som en motsetning til naturen. A.I. kan også stå for ”artificial intelligence”, dataverdenens kunstige intelligens som om noen år kanskje erstatter siste rest av natur. I vår tids urbane og teknologiske kultur har mennesket allerede fjernet seg fra naturen, den er tåkelagt gjennom økt kommersialisering og ødelagt av forurensning og økologisk ubalanse. Fenns malerier blir derved en bærer av konflikten mellom kultur og natur, mellom det kunstige og det naturlige.
Tor-Magnus Lundeby henter inspirasjon fra alle deler av populærkulturen; musikk, tegneserier, dataspill, film og animasjon. Maleriserien ”Dust Monsters” i denne utstillingen henspiller både på støv som legger seg på LP-plater og på insektlignende biomekanoider, halvt mekaniske, halvt organiske monstre inspirert av Alien-filmene. Med tanke på kunstnerens sterke musikkinteresse er det naturlig også å tenke på oblongene som en del black metal-entusiaster smykker seg med. Lundeby har skapt seg sin egen verden av originale kryp og smurfevesener som både flyr og kjører store trailere. Men bak det lekende og fargesterke uttrykket lurer en annen verden hinsides vår. Biomekanoidene fra det ytre rom forsøker å oppnå kontakt med vår virkelighet, men som titlene på noen av Lundebys utstillinger antyder, ”Fine tuning” og ”Radio Loony FM 108.1”, oppnår de aldri denne kontakten. De utenomjordiske vesenene er og forblir fantasiprodukter skapt av kunstneren.
Lundeby har markert seg internasjonalt gjennom separatutstillinger på Moderna Museet i Stockholm, på KIASMA i Helsingfors og i gallerier i London, Frankfurt og Wien. I 2002 var han den eneste norske kunstneren som var representert i ”Vitamin P – New Perspectives in Painting” utgitt av det prestisjetunge britiske kunstbokforlaget Phaidon.