A 202 - Line Bergseth
Siden Line Bergseth (f. 1965) gikk ut fra Statens Kunstakademi i 1993 har hennes kunstneriske prosjekt konsekvent vært viet ulike innfallsvinkler til blomstenes og plantenes verden. KpA’s utstilling viser et utvalg av hennes akvareller og oljemalerier.
Med blomster og planter som hovedmotiv befinner Bergseth seg i en lang tradisjon, for dette er et velkjent motiv som har inspirert mange kunstnere før henne. Enkelte av Bergseths nesten fotorealistiske akvareller, som Perleblomst og Gran, gir særlig assosiasjoner til en type nøyaktige gjengivelser av planter som går tilbake til den kjente botaniker og opplysningsmann Carl von Linné. I Bergseths rolige akvareller er all fokus viet selve planten. Den er tatt ut av sin opprinnelige kontekst og trer klart frem mot den hvite bakgrunnen.
Bergseth er opptatt av ulike aspekter ved plantelivet, og motivene i bildene er ikke bare planter i full blomst, men også vekster som er på frøstadiet og planter som har begynt å visne. I flere av Bergseths utstillinger har også blomsterbildene inngått i større installasjoner. Hun har nemlig ved flere anledninger stilt ut mengder av friske avskårne blomster og planter sammen med bildene. De ekte blomstene har bredd seg utover gulvet som en blomstereng, eller klatret langs veggene i små glassbeholdere. I disse utstillingene har Bergseth laget en dialog mellom friske blomster og blomsterbildene, mellom portrettet og det portretterte. Den muligheten bilder har til å kunne forevige og foredle skjønnhet, står i kontrast til virkelighetens blomster. De ekte, avskårne blomstene er bare til for publikum i utstillingslokalene en begrenset periode, men blomstenes skjønnhet i bildene kan man glede seg over i lang, lang tid. Det å presse og tørke blomster og kronblad dreier seg litt om det samme, å kunne beholde blomstens skjønnhet litt lenger enn den i virkeligheten ville ha eksistert. Flere av Bergseths bilder og kunstprosjekter har også tatt utgangspunkt i slike pressede og tørkede blomster.
I akvarellene i KpA’s utstilling er motivene hentet fra det norske plantelivet, som nelliker, roser, kornblomster og gran. Bergseth har imidlertid i flere sammenhenger også hentet inspirasjon fra floraen utenfor Norges grenser, blant annet på Madeira, en øy som er kjent for sin blomsterprakt.
Bergseth søker hele tiden nye innfallsvinkler til plantenes verden. De siste årene har hun beveget seg inn på deres mikronivå og forstørret de figurative plantemotivene. Fotosyntese er en av titlene hun bruker på noen av sine fargerike, non-figurative oljemalerier hvor hun viser til plantenes livsnødvendige prossess. Tittelen Fraktaler viser på sin side til uregelmessige former som del av en helhetlig form slik vi ofte finner det i naturen.
Bergseth er blant annet representert i store samlinger som Moderna Museet i Stockholm, Nordiska Akvarellmuseet, Statens Konstråd i Sverige og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
—
Utstillingen har forskjellige billedstørrelser
25 × 25cm – 55 × 42cm