Kunst på Arbeidsplassen

A 022 - Hanne Borchgrevink/Tore Hansen

Grafikk, 13 verk

Fra sitt hjemsted i Finnskogen lager ekteparet Tore Hansen (f. 1949) og Hanne Borchgrevink (f. 1951) bilder som er nært forankret til naturen og skogsmiljøet de omgis av i det daglige. Naturens enkelhet og monumentalitet gjenspeiler seg i deres motivvalg. De benytter seg i hovedsak av tresnittet, og i noen tilfeller radering.

Tore Hansen utdannet seg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi under Alf Jørgen Aas, Knut Rose og Arne Malmedal på i 1970-tallet. Etter endt skolegang flyttet han tilbake til sitt hjemsted i Finnskogen. Motivkretsen i Hansens bilder har helt siden den gang vært skog, trær, dyr og mennesker i landskap. Dyrene står gjerne ensomme og ofte mot en nøytral bakgrunn. Hansens motiver har en monumental enkelhet i formen som gir dem en sterk uttrykkskraft. Det opptegnede motivet i Figurer i landskap kan minne om gamle helleristninger i sin forenklede form. Humor og livsfilosofi er også karakteristisk for mange av Hansens bilder, som for eksempel i Kunsten og livet og Elg med englevinger.

Hansen har stilt ut i blant annet Bomuldsfabriken Kunsthall, Kunstbanken, Kunstnerforbundet og Lillehammer Kunstmuseum. Hans verk er innkjøpt til sentrale private og offentlige samlinger som Nasjonalmuseet for Kunst, arkitektur og design, Lillehammer Kunstmuseum, British Museum, Astrup Fearnley-samlingen og H.M.Dronning Sonjas Kunstsamling.

Hanne Borchgrevink utdannet seg nærmest parallelt med Tore Hansen på Kunst- og håndverksskolen og Statens kunstakademi under Ludvig Eikaas og Arne Malmedal på 1970-tallet. I sine tidlige arbeider var hun opptatt av menneskers relasjoner til hverandre og til samfunnsinstitusjoner, som for eksempel sykehus. Denne tematikken kommer klart til uttrykk i bilder som Avhengighetsangst og Vrangsnudd pols.

I andre bilder tar Borchgrevink for seg landskap med hus og dyr. Titler som Det var en gang og Sjøgutthjemmet assosierer til barndomsminner. Husene er gjerne tegnet uten perspektiv i en naivistisk stil. Uttrykket blir likevel kraftfullt, ikke minst gjennom bruken av de sterke fargene. Borchgrevink maler direkte på trykkplaten i stedet for å benytte valse, og oppnår derfor klarere og mer intense farger i trykket. Enkelte av bildene er også håndkolorert i etterkant.

I senere tid har Borchgrevink gått over til en mer formal billedbygging der hun først og fremst dyrker flatene i bildet og der variasjoner over enkeltstående hus utgjør grunnmotivet.

Borchgrevink har hatt separatutstillinger i blant annet Lillehammer Kunstmuseum, Bomuldsfabriken Kunsthall, og Kunstnerforbundet. I 2011 var hun festspillutstiller i Bergen Kunsthall. Borchgrevink er innkjøpt av sentrale private og offentlige samlinger som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk Kulturråd, Bergen Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamlinger, Utenriksdepartementet, Statsbygg, Astrup Fearnley Samlingen, H.M.Dronning Sonjas Kunstsamling, British Museum og The Minneapolis Institute of Arts.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling