Kunst på Arbeidsplassen

Y 002 - Jeff Koons

Grafikk, 10 verk

Jeff Koons (f.1955 i York, Pennsylvania) er en av de kunstnerne som i løpet av det siste tiåret av det 20.århundre fikk mye oppmerksomhet på grunn av sine tildels kontroversielle kunstprosjekter. Mest oppsikt vakte nok Made in Heaven (1989-92), et foto og skulpturprosjekt der Koons brukte seg selv og sin ungarsk-fødte kone Ilona Staller (bedre kjent som den italienske pornostjernen og parlamentsmedlemmet Cicciolina) i en serie utfordrende og tildels pornografiske situasjoner.

Koons begynte imidlertid som konseptkunstner rundt 1980. Blant hans første arbeider var New Hoover Deluxe Shampo Polisher og Equilibrium, en serie arbeider der han viste flytende basketballer i en vanntank. Begge disse arbeidene er med i denne utstillingen som viser Koons utvikling som kunstner gjennom 20 år. Kunstnerens konseptorienterte arbeider i likhet med mye av det han senere har gjort er en videreføring av pop-kunsten. Særlig Andy Warhol og James Rosenquist har hatt stor betydning for Koons. Den første med sine readymades, den andre med sine collager med motiver hentet fra reklame og billboards.

Jeff Koons er en perfeksjonist i alt han foretar seg. Hvis han ikke selv behersker håndverket, overlater han det til andre. Dette gjelder ikke minst den lange rekken av skulpturer som er utført i hans navn. Inflatable Flower and Bunny(1979) fra serien The Pre-New ble opprinnelig laget som oppblåsbare plastfigurer. Jim Beam JB Turner Train og Rabbit er utført i blankpolert stål av Koons assistenter. Koons er opptatt av å få en glatt overflate i alle sine arbeider. Han mener at perfeksjon inngir tillit i forhold til publikum. Et av de mest kjente eksemplene på Koons perfeksjonisme er Michael Jackson and Bubbles (1988) som inngikk i serien Banality. Denne «glossy» skulpturen ble utført av en porselensmaker ved en fabrikk i Italia, og den er signert av porselensmakeren. Koons er likevel opphavsmannen fordi han hadde ideen og initierte utførelsen. Slik sett er han fortsatt konseptkunstner. Men for Koons er gjennomføringen av verket minst like viktig som ideen. Michael Jackson and Bubbles ble inkjøpt av Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst for 51 millioner kroner på en auksjon hos Sotheby’s i New York i mai 2001. Puppy, en 12 meter høy skulptur av en hundehvalp laget av 20 000 levende blomster er et annet uttrykk for Koons evne til å omskape kjente figurer i nye og originale materialer. Puppy ble opprinnelig laget til Documenta i Kassel i 1992, men er senere kopiert til havnen i Sidney, Guggenheim Museet i Bilbao og Rockefeller Center i New York.

Jeff Koons liv er preget av både suksess og personlige nederlag. Han giftet seg med Ilona Staller i 1991, og de fikk en sønn sammen. Ekteskapet ble oppløst få år senere, og Staller kidnappet sønnen til Italia. Koons kamp for å få tilbake sønnen førte blant annet til at han forsvant fra kunstverdenen i noen år. Først i 1999 stilte han igjen ut en serie bilder kalt Easyfun i Sonnabend Gallery i New York. Easyfun var fellesbetegnelsen på et prosjekt der Koons viste malerier med elementer fra reklame, tegneserier og media og en serie med store, fargede og polerte stålplater som var hengt på veggen og fungerte som en slags speil. Platene var formet som silhuetter av forskjellige dyr som geit, hvalross, elefant, sau og kenguru. Forarbeidene til disse skulpturene finner vi i denne utstillingens serie kalt Fun fra 1998. Med Easyfun ønsket Koons først og fremst å skape glede både for seg selv i en privat motgangstid og for sitt publikum. Koons legger vekt på at hans kunst skal være demokratisk, at den skal nå alle mennesker. Som han selv uttrykker det: «For meg er kunst kommunikasjon».


Utstillingen har to billedstørrelser i trerammer:
104 × 74cm
54 × 44cm

Tilbake til utstilling