Kunst på Arbeidsplassen

Y 013 - Carroll Dunham/ Dearraindrop

Grafikk, 7 verk

Carroll Dunham (1949) ble født i New Haven, Connecticut og bor og arbeider i New York og Connecticut. Han har stilt ut på prestisjetunge institusjoner som Whitney-biennalen i New York (1991 og 1995), Museum of Contemporary Art i Chicago og Whitechapel Art Gallery i London. Han har hatt separatutstillinger på noen av de fremste privatgallerier i verden, som White Cube i London og Barbara Gladstone Gallery og Metro Pictures i New York.

Dunham har særlig gjort seg bemerket med sine tegneserieaktige figurer av menn med penisformede neser og aggressive grin. Aggressiviteten understrekes ofte av at figurene også har pistoler i hendene. Dunhams kunst blander således en tilsynelatende mannlig seksuell aggresjon med en mer generell krigshissende voldsutøvelse. Men kunstnerens figurer er ofte tvetydige og kan like gjerne assosiere til kvinnelige attributter og kjønnsorganer. Dunhams arbeider kombinerer det spontane og planlagte, abstrakte og figurative, mannlige og kvinnelige, det psykologiske og fysiske, det latterlige og det urovekkende. Hans bilder er ekspressive og eksplosive og kan synes å formidle en uforløst aggresjon, enten på det personlige eller på det samfunnspolitiske plan.

Dunham begynte ganske sent å utøve sin kunstnergjerning. Først på begynnelsen av 1980-tallet startet han å male abstrakte motiver på finérplater. Allerede i 1984 ble han imidlertid invitert av sjefen for Universal Limited Art Editions i New York til å lage et litografi, og etter det har Dunham vært en av de mest aktive grafikere i sin generasjon. De første årene var grafikken abstrakt, men med elementer vi finner igjen også i kunstnerens senere arbeider, som den propellaktige T-formen. De to linotrykkene i denne utstillingen tilhører en overgangsfase i Dunhams produksjon, der han går over fra det abstrakte til det figurative. I First Green Reduction Print (1994) finner vi for første gang den såkalte ”blockhead” (pappskalle), et firkantet hode med det aggressive grin, som går igjen i mange av kunstnerens senere trykk.
Teknikken bak de to trykkene er såkalt reduksjonstrykk. Dette er en ganske innviklet metode der fargene trykkes fra én plate som kuttes ettersom hver enkelt farge legges på.

Dearraindrop er et amerikansk kunstnerkollektiv som består av Joe Grillo (1980), Laura Grant (1981) og Billy Grant (1984). De bor og arbeider i Virginia Beach i Virginia, USA. Joe Grillo og Billy Grant er utdannet ved School of the Museum of Fine Arts i Boston, mens Laura Grant har gått ved California Institute for the Arts. De tre har deltatt på en rekke gruppeutstillinger i USA og i resten av verden, blant annet på den viktige utstillingen ”With Us Against Reality, Or Against Us” på det kunstnerstyrte galleriet Willy Wonka Inc. i Oslo i 2005. I 2007 hadde de et arbeidsopphold i Lofoten etterfulgt av en separatutstilling kalt ”Sci-fi Classicsx” i Galleri GAD i Oslo, der de fem collagene i denne utstillingen er innkjøpt.

Dearraindrop fikk sitt sjeldne navn fra et brev de fant i en søppeldunk der den lille nabojenta Carma hadde skrevet: ”Dear Rain-drop, How are you? I’m fine. Can you come over? You are pretty. Your sitter, Carma”. Dearraindrop lager fargesterke malerier og collager som både minner om pop art og tegneserier. I blandingen av sterke farger, hverdagsgjenstander og tegneserie- og reklamefigurer minner de ikke så rent lite om James Rosenquists malerier fra 1960-tallet. I collagene er de imidlertid mer upretensiøse og setter sammen tilfeldige utklipp fra reklamebilder, magasiner og tegneserier som så overmales med sterke akrylfarger. Selv kaller kunstnerne sine arbeider for ”amerikansk barokk”.


Utstillingen har to billedstørrelser med rammer:
57×71 cm høyde og bredde
51×46 cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling