Kunst på Arbeidsplassen

Y 014 - Street Art

Silketrykk og tegning/akvarell, 15 verk

Denne utstillingen representerer arbeider av en rekke sentrale, unge kunstnere tilknyttet Street Art genren. Kunstformen oppstod i New Yorks gater på 1970-tallet, i form av antiautoritære, figurative, aktivistiske grafittispor på vegger, hushjørner og offentlige bygninger. Gatekunstens treffsikre, ironiske og ikke minst lesbare kommentarer maktet å gripe inn i hverdagen på en helt annen måte en den kunst man gjerne finner innenfor mer tradisjonelle kunstarenaer. I dag har imidlertid Steet Art blitt en anerkjent kunstform som gallerister, museer og private kunstsamlere har fattet stor interesse for. Samtidig operer mange av gatekunstnerne under pseudonym, ettersom de fortsatt sprer sine budskap på ulovlig vis i det offentlige rom.

DOLK (f.1975) er dekknavnet til en etter hvert meget anerkjent grafittikunstner fra Bergen, som forvandler sine omgivelser ved hjelp av slående motiver og tar i bruk arkitekturen på en slik måte at den nærmest blir å regne som en del av selve verket. DOLK har blitt forvekslet med den Bristol-baserte kunstneren Banksy, i sin bruk av populærkulturelle referanser og presise gjengivelser av virkeligheten. Flere av motivene hans har blitt trukket inn i galleriverdenen både i Norge og utlandet. Blant annet har Finans- og kulturbyråd Henning Warloe et av DOLKs bilder på sitt kontor, som fremstiller Kronprins Haakon iført en lekekrone fra Burger King.

Den Stavangerbaserte kunstneren PØBEL er for mange kjent gjennom sine spesielle veggmalerier i Lofoten. Sammen med kompanjongen DOLK og med utgangspunkt i sjablonger, malerkost og farge, har han pustet liv i falleferdige, forlatte bygninger ved hjelp av galgenhumor og særnorske, detaljerte motiver. PØBEL har fått mye oppmerksomhet for nettopp å ha flyttet gatekunsten ut i ”ingenmannsland”, der dens formspråk blir stående i en spennende kontrast til de gamle husene og naturlandskapet. Samtidig forholder historiene i motivene seg på forunderlig vis til konteksten de har blitt plassert inn i.

HuskMitNavn (f.1975) er en dansk kunstner som bor og arbeider i København. I løpet av de siste ti årene har han hatt soloutstillinger i byer som New York, Stockholm, Paris og Berlin, smykket ut en rekke offentlige kjente bygninger og laget illustrasjoner for store internasjonale tidskrifter og aviser. Karakteristisk for denne kunstneren er de snodige, litt naive, absurde tegneserielignende figurene som ironiserer over politiske eller hverdagslige situasjoner og problemstillinger. Streken er gjerne enkel, fargene sterke og kontrasterende. På denne måten når han frem med budskapet sitt enten han dukker opp på en lyktestolpe eller i et anerkjent galleri.

Nicholas Di Genova (f.1981) er en kanadisk undergrunnskunstner som representerer et helt spesielt, litt skremmende visuelt univers bestående av overjordiske skapninger og destruerte landskap. Ettersom han vokste opp i en liten by med få aktivitetstilbud, ble tegneserier hans kreative redning. Disse dannet utgangspunktet for en svært fantasifull verden som han gradvis brakte med seg ut på gaten, til politiets store frustrasjon. Tross sin unge alder, har Di Genova rukket å bli kjøpt inn av en rekke private og offentlige kunstsamlere, i tillegg til at han har vist frem arbeidene sine i store gallerier og på kunstarenaer i Europa og USA.

Sixten er opprinnelig svensk, men holder for det meste til i Melbourne, Australia. Han begynte sin kunstneriske reise med å lage stensiler til Skate Board, men fra omkring 2000 har han jobbet aktivt som gatekunstner og hatt en rekke utstillinger i storbyer som Berlin, Tokyo, Los Angeles og New York. Her har han fått mye oppmerksomhet for sine til tider provoserende, utilslørte motiver. Gjennom nettstedet Stencil Revolution har Sixten bidratt til å gjøre gatekunsten kjent for et enda større publikum.

Amatørarkitekten, grafikeren og utendørsmaleren M-City er å regne som en svært allsidig og selvstendig kunstner. Mariusz Warps som han egentlig heter, ble født i Gdynia, Polen i 1978. Han er utdannet innen grafisk kunst ved Kunstakademiet i Gdansk, som han fortsatt er tilknyttet gjennom sin stilling som foreleser under Prof. Jerzy Ostrogórski. De imponerende, detaljerte motivene hans tar ofte utgangspunkt i urbane settinger og dukker til stadighet opp både i gater og gallerier i storbyer som Berlin, Paris, Budapest og Sao Paulo. Kunst på Arbeidsplassen har gjennom denne ustillingen sikret seg to av hans karakteristiske, stramt komponerte motiver til sin kunstsamling.


Utstillingen har følgende størrelser med rammer:
18×38cm
61×61cm
65×65cm
50×70cm

Tilbake til utstilling