Kunst på Arbeidsplassen

Ø 007a - Norsk familiealbum

Fotografier, 19 verk

I denneutstillingen finner vi fotografier tatt både i og utenfor fotoatelieret. Når det gjaldt atelierfotografiene, hadde fotografen en rekke hjelpemidler til å skape et ”naturlig” miljø. Laurentius Urdahl, Roald Amundsen og Wilhelm Holst tar seg for eksempel frem på ski gjennom et snødekt atelier i et av utstillingens fotografier. Bryllupsbilder var det også vanlig å ta i atelieret. Brudeparene er imidlertid noe mer gravalvorlige enn de nygifte ser ut på bilder i dag. Det var noe høytidelig over det å bli fotografert den gangen.

Fotografene tok bilder av både vanlige folk og av mer kjente personligheter i sine atelierer.

Det var også populært blant fotografene å bevege seg ut eller til folks hjem med sitt store fotoutstyr. Disse fotografiene gir virkelige gode innblikk i våre forfedres liv, og noen av ”ute-bildene” er tatt så tidlig som i 1860-årene. Enkelte av fotografene har også klart å ta reportasjebilder nesten slik vi kjenner dem i dag.

Flere av fotografiene i utstillingen skildrer badelivets gleder. Det ene fotografiet, tatt av E. Olsen, er fra Sjøbadeanstalten på St. Olafs pier i Trondheim. Den tverrstripete badetrikoten var ny og moderne i tiden. Småpikene som vasser i vannet er fotografert av Neupert på Larkollen i 1910. De nakne mennene som bader i Mjøsa er malere fra Lillehammer. På originalfotografiet er det påtegnet en badebukse på mannen i midten med blekk.

Nye oppfinnelser på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet ble også dokumentert av de norske fotografene. For eksempel ”phonographen” som ble oppfunnet av Thomas Edison i 1876. Grammofonen var en videreutvikling av denne. I fotografiet i utstillingen er det noen trøndere som lytter til det nye, merkelige instrumentet. Bilen ble også introdusert til Norge på slutten av 1800-tallet, men det tok en god stund før dette framkomstmiddelet ble et vanlig syn på norske veier. I et av utstillingens fotografier fyller industrimannen Ragnvald Blakstads sjåfør tanken på en tysk Protoff, registrert i Oslo i 1914. Hest og slede var imidlertid lenge i bruk. I et annet fotografi fra 1909 ser vi utenriksminister Wilhelm Christophersen med frue og datter i sin vinterkarjol utenfor Parkveien 49.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling