Kunst på Arbeidsplassen

Ø 007b - Norsk familiealbum

Fotografier, 17 verk

I denne utstillingen finner vi fotografier tatt både i og utenfor fotoatelieret. Når det gjaldt atelierfotografiene, hadde fotografen en rekke hjelpemidler til å skape et ”naturlig” miljø. Bryllupsbilder var det også vanlig å ta i atelieret. Brudeparene er imidlertid noe mer gravalvorlige enn de nygifte ser ut på bilder i dag. Det var noe høytidelig over det å bli fotografert den gangen.

Fotografene tok bilder av både vanlige folk og av mer kjente personligheter i sine atelierer. I et av utstillingens fotografier, tatt av Waldemar Eide, møter vi den russiske danserinnen Vera Fokina. Hun var gift med danseren Michael Fokin som fornyet den russiske ballett og dannet skole over hele Europa. Det russiske danseparet opptrådte også på ulike scener i Europa.

Det var også populært blant fotografene å bevege seg ut eller til folks hjem med sitt store fotoutstyr. Disse fotografiene gir virkelige gode innblikk i våre forfedres liv, og noen av ”ute-bildene” er tatt så tidlig som i 1860-årene. Enkelte av fotografene har også klart å ta reportasjebilder nesten slik vi kjenner dem i dag. Særlig Karl Pettersens fotografi i utstillingen av arrestasjonen av fantekvinnen ”Anna Enøye” i Farsund i 1902 har et slikt reportasjepreg. Det er forbausende at fotografen har klart å feste et slikt øyeblikksbilde med den tids tungvinte kamerautstyr.

I utstillingen skildrer flere av fotografiene vintersport. Fotografiene av skihopperne ble tatt av A. B. Wilse for å brukes i Fritz Huitfeldts lærebok ”Skiløbning i text og billeder” som ble utgitt i 1908.

Nye oppfinnelser på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet ble også dokumentert av de norske fotografene. For eksempel ”phonographen” som ble oppfunnet av Thomas Edison i 1876. Grammofonen var en videreutvikling av denne. Bilen ble også introdusert til Norge på slutten av 1800-tallet, men det tok en god stund før dette framkomstmiddelet ble et vanlig syn på norske veier. Hest og slede var imidlertid lenge i bruk.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling