Ø 015 - Anne Lise Stenseth
Med bakgrunn fra Bergen Kunst- og Håndverksskole, Westerdahls reklameskole, og Statens Kunstakademi i Oslo har Anne Lise Stenseth (f. 1959) en solid bakgrunn i arbeid med installasjoner, video og fotografi. I sine tidligere kunstverk har hun anvendt en rekke readymades, som mongoloide dukker, lekedyr og papegøyer. Her ble varekulturen satt opp mot spørsmål omkring konsum, feminisme, filosofi, samtidig som de var koblet til kunstnerens egen historie.
I denne utstillingen er det naturen som er hovedtema, med dyr i fokus. I ”Zoologisk studie, Beograd”, ser vi en sebra, en hest og en hane som ser ut til å leve ”det frie liv”, mens de faktisk er innesperret i en zoologisk hage. Sebraen står i halvveis sol og kaster skygge bortover grusen. Selv om fotografiet er i farger, fremstår det som nærmest sort / hvitt. Dette skaper spenning i bildet og fremhever mønsteret på sebraen på en effektfull måte. Den hvite hesten ser ut til å trives bak de høye murene, sammen med gjerdet oppå murkanten skaper murene spennende kompositoriske elementer. Omgivelsene, dvs. mur og gjerder rundt dyrene, fyller det meste av billedplanet og vektleggingen på nettopp dette kommenterer innesperring av eksotiske dyr.
Dersom vi ser på fotografiene fra Island, der hester er avbildet i den frie natur, med en vakker himmel som bakgrunn, blir kontrasten iøynefallende mellom kultivering og ”det ville”. De fire oksene, som alle ser i samme retning, befinner seg i et solfylt landskap på sagaøya. Det storslagne kommer sterkt til syne i ”Røyk”, der jordens indre krefter er med på å skape en mytisk og suggererende virkning i landskapet. Når vi oppdager mannen som står på fjelltoppen, skapes konnotasjoner til Caspar David Friedrichs romantiske landskapsmaleri fra midten av 1800 – tallet. I hans malerier ble gjerne mennesket satt opp mot den storslåtte natur, for å understreke storheten i verden kontra det lille mennesket.
Fotografiene fra en park i Rotterdam er mer intime i uttrykket og avbilder det menneskeskapte på en tilforlatelig måte. En eller to ender cruiser på vannoverflaten, som er dekket med pollen. De grønne buskene og trærne bak slutter om billedutsnittet på en varierende måte.
Det som er mest karakteristisk for Anne Lise Stenseths kunst er at den er engasjerende og kommuniserende, uten distanse eller ironi, samtidig som hennes arbeider er mysteriøse og komplekse.