A 178 - Signaler
Marius Martinussen (f. 1978) gikk ut fra Kunstakademiet i Trondheim i 2004 og har siden markert seg om en av de mest produktive unge malerne som vokste opp på 1980- og 90-tallet. Han utfordrer hele tiden seg selv og sin kunst med nye prosjekter og problemstillinger. Martinussen kombinerer uanstrengt en rekke stiler, men hans kunst har kanskje særlig mange pop-kulturelle referanser. Også flere av de motivene som Martinussen har arbeidet med kan sees som gjenbruk av pop-kunstens yndlingsmotiver – kjendiser og konsumvarer. Men der de amerikanske popkunstnerne hovedsaklig tok utgangspunkt i amerikansk kultur, finner man i stor grad norske populærkulturelle ikoner i Martinussens arbeider. Et av hans mest kjente bilder er det 16 kvadratmeter store portrettet av kronprinsesse Mette Marit som ble malt på en gallerivegg i Berlin i 2004. Idol-Kurt og Mariusgenseren er andre motiver som Martinussen har arbeidet med. Martinussen arbeider imidlertid hovedsaklig i et abstrakt formspråk. Han lar seg inspirere av både rock og grafittikunst. Hans energiske, dekorative og abstrakte malerier er fylt med en leken maler- og eksperimenteringsglede. I bildene i denne utstillingen er det særlig de effekter som fremkommer ved blanding av fargene ved å dra dem utover flaten som er fremtredende. Malerstrøket blir det essensielle.
De fargerike objektene til Bertil Greging (f. 1957) er laget i aluminium og herdet lakk. Motivene har en symboleffekt og kan, ikke minst på grunn av materialvalget, minne om skilt, men uten en åpenbar mening. Objektene er også preget av en lek med ulike sammensetninger av markante linjer og klare ensfargete fargefelt. Disse danner forkjellige abstrakte konstruksjoner eller romillusjoner som minner om konstruktivismen og det rent nonfigurative maleriet. Andre av arbeidene har mer gjenkjennelige figurer som den humoristiske Tipped car. Men også de figurative elementene her peker tilbake mot det abstrakte. Greging har uttalt at hans arbeid er en labyrintisk søken etter orden i det visuelle kaoset man opplever rundt seg.
Greging er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Malmö Konstmuseum og til Stortinget. Han har også hatt flere utsmykkingsoppdrag, blant annet for Bærum kommune og Ålesund sykehus.
Svensk-finske Yrjö Edelmann (1941-2016) utfordret grensene mellom virkelighet og illusjon med sine motiver av gjenstander pakket inn i skrukkete innpakningspapir. ”Glossy” papir i sterke og glinsende farger gir et pop art-aktig inntrykk, men samtidig er det også et sterkt element av surrealisme i bildene der pakker flyter fritt gjennom luften. Det er ikke vanskelig å skjønne at Edelmann hadde sin bakgrunn både som tegneserietegner og illustratør. Men først og fremst gjennomsyres hans drømmebilder av fantasi og en fascinerende illusjonistisk teknikk.
Edelmann studerte i Stockholm og debuterte som billedkunstner i 1973. Hans hyperrealistiske bilder fikk internasjonal oppmerksomhet og han regnes som en av Sveriges mest betydelige samtidskunstnere.