A 101 - Sigrid Øyrehagen / Eva Langaas
Sigrid Øyrehagen (f. 1956) benytter monotypiteknikken. Dette er en grafisk teknikk der hvert bilde blir unikt. Øyrehagen maler motivet med oljebaserte farger på en sinkplate som siden trykkes. Monotypiene befinner seg slik i grenselandet mellom maleri og grafikk. Øyrehagens teknikk gir en utflytende fargeflate hvor elementene i bildet kan gli over i hverandre rent koloristisk. Formspråket har klare røtter i det sene 1800-tallets, tidlig 1900-tallets kunst, selv om hun absolutt tilfører bildene sine egne maleriske kvaliteter. Motivvalget, som er gjennomført figurativt, ligger ofte nær vår egen tid, som i Minne fra idag og Damer i parken. Andre bilder gir imidlertid klare assosiasjoner, ikke bare i fargebruk og stil, men også motivvalg, til noen av Norges mest kjente malere på slutten av 1800-tallet. Interiørmotivet Kveld i september minner for eksempel mye om Harriet Backers interiører, hvor lyset siver innendørs. I Blå frokost har Øyrehagen latt seg inspirere av Ludvig Karstens Det blå kjøkken fra 1913.
Eva Langaas (1940-2016) tok utdannelse som tekstilkunstner, og debuterte med et tekstilarbeid på Høstutstillingen i 1972. Tidlig på 1980-tallet begynte hun å arbeide med maleri og grafikk. Langaas arbeidet i grenselandet mellom et abstrakt og figurativt formspråk. Hennes sterke og kraftige fargebruk assosieres ofte med middelhavsregionen, men hun hentet mye inspirasjon hjemmefra, særlig i det monumentale norske fjellandskapet som hun skildret med uortodokse farger. Hun forstørret og forsterket de opprinnelige fargeopplevelsene i naturen. I tillegg til hennes landskapsbilder, som også gjerne var inspirert av den svenske skjærgården, samt syditaliensk og fransk innland, arbeidet hun med interiør- og stillebenmotiver. I disse motivene, slik som i litografiene som vises i denne utstillingen, finner vi den samme kraftige og varme fargebruken som er så karakteristisk for Langaas´ bilder.