A 189 - Refleksjoner
Tenk deg at det nettopp har regnet og at solen nå skinner. Strukturene og fargespillet som oppstår i det lyset treffer fuktige overflater i naturen er gjennomgangsmotivet i denne utstillingen. Fra de abstraherte landskapene til John Søraune, via de stemningsladede fjellformasjonene til Kjeld Stub, og inn til de badende silhuettene i bildene til Quanzhi Zeng, får vi et innblikk i tre kunstneres opplevelser av naturen.
Kjeld Stub (f. 1946) har, i tillegg til en solid kunstutdannelse, bakgrunn som konsertpianist fra Musikk-konservatoriet. 21 år gammel debuterte han med Bergen Filharmoniske Orkester som pianist. Samme år ble hans første bilde antatt på Vestlandsutstillingen. Den spesielle stoffligheten i Stubs grafikk skyldes at 40-50 linoleumstrykk er utført oppå hverandre. Det hele er så arbeidskrevende at enkelte motiver kun finnes i to eksemplarer. Trolig er denne prosessen hemmeligheten bak Stubs spesielle lyssetting. Buede linjer, former og balanse er andre stikkord, der former settes opp mot hverandre i dramatiske spenninger, som i utstillingens Tidlig mars, eller musikalske harmonier som Da søker jeg fjellet. Selv om flere av bildene kan tolkes som abstraherte naturopplevelser, for eksempel i bildet Det er borte nå, påstår kunstneren selv at bildene er naturalistiske. Stub lever i en billedverden uten mennesker. Han uttrykker heller menneskers møte med naturen.
John Søraune (f. 1940) har gjennom hele sitt kunstnerskap hovedsakelig arbeidet med grafikk. En stor inspirasjonskilde for Søraune er det norske naturlandskapet, spesielt fra områdene rundt Trøndelag og Nord-Norge. Han gjengir imidlertid ikke landskapet i tradisjonell forstand, men abstraherer gjerne motivene sine. Søraune er først og fremst opptatt av å formidle en stemning og naturopplevelse knyttet til farge, rom, struktur og ikke minst lyset og dets gjennomtrengelighet. Flere av Søraunes abstrakte bilder har derfor en lyrisk kvalitet, som Landskap IV. Det er mange nyanser i Søraunes bilder, og de har en påfallende stofflighet. Han bruker ofte trykkeprosessen som et medskapende element. Søraune har særlig arbeidet med dyptrykksteknikker som akvatint og koldnål, men han eksperimenterer også med lavtrykksteknikker og ulike trykkplater. I bildene i denne utstillingen har han kombinert både høytrykk og lavtrykksteknikker i ett og samme bilde.
Qianzhi Zeng (f. 1957) er født i Beijing, men har vært bosatt i Norge siden 1986. Zeng arbeider i grenselandet mellom et figurativt og et non-figurativt formspråk, men bildene i denne utstillingen er først og fremst figurative. Menneskets møte med vannet har en sentral plass. Tolkningen av lyset er også fremtredende og fremheves som refleksjoner i vannoverflaten. Dersom betrakteren opplever bildene fra et fugleperspektiv, ser man at enkelte av motivene er hentet fra svømmehaller. Man kan også få følelsen av at figurene flyter oppover eller nedover, i overgangene fra mørke til lysere farger og valører. Zeng er særlig opptatt av å uttrykke stofflighet og bevegelse i bildene sine.