A 027c - Håkon Bleken
I denne utstillingen finner vi bilder med litterær tilknytning. To av motivene er illustrasjoner til Knut Hamsuns Mysterier. Håkon Bleken (f. 1929) har vært opptatt av Hamsuns diktning gjennom flere år, og han har gjengitt karakteristiske stemninger fra Mysterier både i malerier og grafikk. De litt sære fargesammenstillingene og urolige formene understreker den ”nervediktning” Hamsun var opptatt av i Mysterier.
Utstillingen inneholder også ett motiv fra Hedda Gabler, fra en serie med illustrasjoner Bleken laget i 1987. Ibsens sosialrealistiske diktning har opptatt Bleken, som i mye av sin kunst har beskjeftiget seg med både samfunnspolitiske og sosiale problemer, som fremmedgjøring og undertrykking. En konsekvens av denne samfunnsorienteringen er også hans levende illustrasjon til Dalen Portland av Kjartan Fløgstad.
Men også det nære forholdet mellom mann og kvinne står sentralt i Blekens kunst. I de fire bildene med tittel Ishockeyspiller og kvinne er det kontrasten mellom det harde, pansrede og innelukkede hos mannen, og det myke, åpne og jordnære hos kvinnen som blir fremstilt. Kvinnen fremstår som en naken Venus nettopp født opp av havet, og med en tilbedende mann i ishockey-utstyr på kne foran henne. Disse bildene viser en sprelsk og ikke minst humoristisk side ved Blekens mangesidige kunst.
Bleken fikk sin utdannelse ved Statens Kunstakademi i årene mellom 1949 og 1951 under professor Jean Heiberg. I 1950 deltok han i radér-klassen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole under Chrix Dahl. I likhet med en rekke norske kunstnere var han påvirket av de konstruktivistiske teoriene til den danske maleren og professoren Georg Jacobsen. Dette vises tydelig i hans tidligste verk fra begynnelsen av 1960-tallet som har et tilnærmet abstrakt uttrykk. På denne tiden var Bleken med i ”Gruppe 5”, et arbeids- og utstillingsfelleskap som vokste ut av miljøet ved Institutt for form og farge ved NTH i Trondheim. Dannelsen av dette fellesskapet var et forsøk på å utvikle et kraftsentrum for billedkunsten utenfor Oslo. De andre medlemmene i gruppen var Ramon Isern, Halvdan Ljøsne, Lars Tiller og Roar Wold.
Etter hvert utviklet Bleken et mer figurativt formspråk. En periode rundt 1970 laget han nesten utelukkende kulltegninger. I disse utkrystalliserte det seg et tema som skulle bli dominerende også i hans malerier; kontrasten og konflikten mellom det menneskelige og maskinenes fremmedgjøring slik vi også finner det i Arne Ekelands bilder, en kunstner Bleken har vært sterkt påvirket av.
Håkon Bleken ga uttrykk for et betydelig samfunnsengasjement i sine kulltegninger, blant annet i serien kalt Fragmenter av et diktatur. Men Bleken har også vært opptatt av de menneskelige nære forhold, som i serien Fragmenter av en kjærlighet.
På midten av 1970-tallet vendte Bleken tilbake til maleriet, der han i bilder som Madonna tar av seg glorien satte tradisjonelle religiøse temaer opp mot vår tids brutale virkelighet og lidelse. Samtidig kritiserte han kunstens tildekkende og forsonende funksjon.
Siden debuten i 1951 har Bleken hatt en lang rekke separatutstillinger i landets viktigste gallerier og museer – blant annet i Nasjonalgalleriet, Henie-Onstad Kunstsenter, Galleri Ismene i Trondheim, Galleri Haaken, og Galleri Brandstrup i Oslo. Han er innkjøpt til en rekke kunstsamlinger, blant annet til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk Hydro og Statoil.
Bleken var festspillutstiller i Bergens Kunstforening i 1978, og i 1991 hadde han retrospektive utstillinger i Kunstnernes Hus i Oslo og i Trondhjems Kunstforening. Hans 80-årsdag ble markert med utstillinger på Henie Onstad Kunstsenter, Trondheim Kunstmuseum og i Galleri Brandstrup. Bleken har flere betydelige utsmykkingsoppdrag bak seg, blant annet i den nå revne St. Olav katolske kirke (reist i 1973 og revet i 2014) og i Olavshallen i Trondheim, i Spjelkavik kirke, Oslo Konserthus og på Sentralstasjonen i Oslo.
I 1999 ble Bleken utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sitt virke som billedkunstner.
—
Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde