A 216 - When in trouble...
Tiltross for, eller kanskje nettopp på grunn av at Yngve Benum (f.1984) ikke har noen formell kunstnerisk utdannelse, har han rukket å markere seg på samtidskunstscenen med sine karakteristiske, ekspressive malerier av formoppløsende figurer i voldsomme formater, på rekordtid. Forbindelseslinjer har blitt trukket på kryss og tvers mellom disse og ulike kunsthistoriske epoker, fra middelalderikoner til Keith Harings graffitifigurer på 1980-tallet. Samtidig bærer arbeidene på en originalitet i teknikk og uttrykk, som krever at vi møter dem med samme frie innstilling som de springer ut av.
Benums Giclé prints baserer seg på skulpturer av funne gjenstander som kopper, bøker, kosedyr og verktøy. Disse popkunstinspirerte verkene står i en sterk kontrast til kunstnerens følelsesladede abstraksjoner. Her leker han seg med masseproduserte objekter som på surrealistisk, tidvis kubistisk vis, organiseres til nye merkverdige fortellinger om vår samtid. Der maleriene hans på mange måter forholder seg til en slags selvreferensiell modernistisk estetikk, må disse arbeidene kunne sies å flørte med postmodernistisk tankegods, der skillet mellom fin- og lavkultur ikke lenger eksisterer, og hvor troen på det originale kunstverk ligger brakk.
Ole Martin Lund Bø (f.1973) trekker i mange av de samme trådene med sine Repro prints, der stille gesturale maleriske komposisjoner har gjenoppstått som silketrykk. Motivene er satt sammen i form av forskjøvne og brutte penselstrøk, som for å gjøre et poeng av at han låner fra og referer til et annet medium. Som kunstner er han kjent for å bevege seg fritt og uanfektet i sin utforsking av både maleri, skulptur og fotografi. Arbeidene hans er genreoverskridende og hviler i et interessant skjæringspunkt mellom popkunst, ekspresjonisme og minimalisme.
Lund Bø er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen, og har utstillinger i både inn- og utland. Kunstneren er innkjøpt av private og offentlige samlinger, blant annet Bergen Kunstmuseum, Statoil Kunstprogram, Stavanger Kunstmuseum og Baroness Jean Von Oppenheim.
Magnus Vatvedt (f.1981) er utdannet ved Statens Kunstakademi og Kunstakademiet i Trondheim. I likhet med Benum og Lund Bø, slippes mer enn gjerne readymades og populærkulturelle objekter fra komsumerkulturen inn i gallerirommet. Vatvedt har også gjort seg bemerket gjennom å benytte seg av materialer fra naturen som kull og sand i utarbeidelsen av store abstrakte malerier.
I denne utstillingen har han malt med klor på industrielt farget papir. Resultatet er en serie spontane og uttrykksfulle komposisjoner. Titlene på arbeidene referer til skjulte eller uventede farer. Om det siktes til de kjemiske forbindelsene benyttet i frembringelsen av bildene, eller tendensen vi har til å overse det som ligger under vakre overflater, vites ikke.
Det eneste vi kan være sikre på er at norske samtidskunstnere går sine helt egne veier.
- Ingrid Wisløff Aars