A 027d - Håkon Bleken
Håkon Bleken (f. 1929) fikk sin utdannelse ved Statens Kunstakademi i årene mellom 1949 og 1951 under professor Jean Heiberg. Møtet med Georg Jakobsens konstruktivistiske teorier dannet grunnlaget for et non-figurativt, arkitektonisk orientert maleri, som fikk springe ut i full blomst da han senere ble en del av arbeids- og utstillingsfellesskapet ”Gruppe 5”, ved NTH i Trondheim. Dannelsen av dette fellesskapet var et forsøk på å utvikle et kraftsentrum for billedkunsten utenfor Oslo. De andre medlemmene i gruppen var Ramon Isern, Halvdan Ljøsne, Lars Tiller og Roar Wold.
Samtidig som løsrivelsen fra figurasjonen ga helt nye, formale og komposisjonelle muligheter, søkte han seg etter hvert inn i en mer fortellende uttrykksform. Bleken kjente på nødvendigheten av å formidle noe vesentlig om det å være menneske, og oppfattet den strenge modernismen som en begrensning i forhold til å kunne dykke ned i både politiske og eksistensielle spørsmål.
Etter å ha blitt refusert på Høstutstillingen opptil flere ganger, fikk han sitt endelige gjennombrudd som kunstner i 1971 med Fragmenter av et diktatur, en serie kulltegninger der opplevelsen av undertrykkelse, vold og ødeleggelse formidles gjennom et symbolladet, delvis abstrakt uttrykk.
I denne utstillingen møter vi ham i skjæringspunktet mellom figurasjonen og det ikke-forestillende. En iboende interesse for form, flate, linje og farge har ikke kommet i veien for muligheten til å kunne belyse de grunnleggende og tilbakevendende spørsmålene som berører oss mennesker til enhver tid. Det dramatiske linjespillet og de dystre, tyngende fargene i verk som Demonene og Angst, bygger snarere opp om usikkerheten, sorgen og håpløsheten som treffer livene våre. I Jødegutten illustrerer han ondskapens tingliggjøring av individet ved å utydeliggjøre ansiktstrekk. Den gripende scenen som er basert på et kjent fotografi fra virkeligheten, er brutt opp og delt inn i et rutenett av harde svarte streker og former. En ung gutts møte med bøddelen fremstilles som en ubehagelig påminnelse om noe vi aldri bør eller kan unnslippe.
Flere av arbeidene kan betraktets i sammenheng med Blekens tilbakevendende interesse for religiøse temaer, som han gjerne setter opp mot vår tids brutale virkelighet. Både Jakobskampen og Skapelsen minner i sin utforming om kunstnerens mange mosaikkarbeider fra blant annet St. Olavs kirke i Trondheim.
Som en tydelig motvekt til den alvorlige tematikken og mørke estetikken som preger store deler av utstillingen, opplever vi skjønnheten og håpet med bilder som Vårlandskap og Sommerlandskap der kunstneren har benyttet seg av en langt lysere, positivt ladet palett.
Siden debuten i 1951 har Bleken hatt en lang rekke separatutstillinger i landets viktigste gallerier og museer – blant annet i Nasjonalgalleriet, Henie-Onstad Kunstsenter, Galleri Ismene i Trondheim, Galleri Haaken, og Galleri Brandstrup i Oslo. Han er innkjøpt til en rekke kunstsamlinger, blant annet til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk Hydro og Statoil.
Bleken var festspillutstiller i Bergens Kunstforening i 1978, og i 1991 hadde han retrospektive utstillinger i Kunstnernes Hus i Oslo og i Trondhjems Kunstforening. Hans 80-årsdag ble markert med utstillinger på Henie Onstad Kunstsenter, Trondheim Kunstmuseum og i Galleri Brandstrup.
I 1999 ble Bleken utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sitt virke som billedkunstner.
—
Utstillingen har en billedstørrelse i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde