A 037 - Knut Jørgensen
Knut Jørgensen (1937-1991) tok utdannelse som grafiker ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Chrix Dahl, men var selvlært som maler. Denne utstillingen viser eksempler på hans produksjon fra 1963 – året før hans debututstilling – og frem til 1988.
Med unntak av Avisleseren, der avisutklipp gjør bildet til en collage, er alle bildene i utstillingen enten akvareller eller håndkolorert metallgrafikk. Det siste innebærer at et svart-hvitt-trykk danner utgangspunkt for kunstnerens etterarbeid med pensel og akvarellfarger. Til tider likner derfor Jørgensens håndkolorerte grafikk på hans akvareller.
Selv om han har arbeidet med relativt store formater i akvareller og malerier, har Jørgensen ofte utmerket seg med bilder i mindre formater. Som utstillingen viser, preges disse av en evne til å la flere lag med gjennomskinnelig og nesten lysende farger overlappe hverandre, slik at det skapes en nesten vibrerende lysprakt. Slike virkninger med våte farger som glir over i hverandre utnytter han til fulle, mens hans lekende lette strekføring stadig anes under fargene.
Motivene preges av opphavsmannens interesse for teater, litteratur, kunst- og kulturhistorie. Særlig synes innflytelsen fra 1400- og 1500-tallsmestrene, f. eks. Hieronymus Bosch, å utgjøre en viktig inspirasjonskilde, og kjente kunsthistoriske motiver som St. Antonius fristelser kan gis en humoristisk omforming.
I utstillingen møter vi scener fra både Roma og Konstantinopel, og Spania danner utgangspunktet for flere av bildene. Til tross for at også enkelte landskaper sees, står egentlig Jørgensens motivkrets fjernt fra naturinntrykk. Derimot legges vekten på en eventyrverden befolket med alveliknende skikkelser som gjengis med et fordrømt og surrealistisk preg. Humoren er sjelden langt unna, og fantasiene preges av menneskelig varme.
Selve motivene kan gis flere tolkninger, og noe av deres romantiske preg kan trolig sees på bakgrunn av 1960-årenes hippiebevegelse. Et erotisk element er også ofte nærværende, mens skjønnheten i de små bildene har mye til felles med edelsteners lysende og hemmelighetsfulle preg.
Knut Jørgensens bilder er representert i flere samlinger, blant annet i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk kulturråd, Statens museum for kunst i København, KODE og Oslo kommunes kunstsamlinger.