A 157 - Amatruda/Grønlund/Vemren
Marilyn Amatruda (f. 1947) er født i London og oppvokst i Skottland, men har bodd i Norge siden 1973. Hun har markert seg som maler og grafiker i et figurativt formspråk med et bevisst forhold til kunsthistorien. Hun henter særlig inspirasjon fra den franske malertradisjonen tilbake til Cezanne og Matisse. Amatruda evner likevel å skape sitt eget uttrykk. Hun har uttalt at fargene i seg selv er en viktig inspirasjon, og hun er hele tiden opptatt av å eksperimentere med nye fargesammensetninger. Hennes fargebruk er også med på å gi bildene et helhetlig preg. Hun bruker mange farger som legges i flere lag, og hun skaper slik nye fargekombinasjoner. Stilleben og interiører er Amatrudas fremste sjangere med blomster, vaser, mønstrete tekstiler, kunstgjenstander og ikke minst kvinneskikkelser som viktige motiver. Også med disse ulike motivelementene liker Amatruda å eksperimentere, og hun brekker dem gjerne opp for å sette dem sammen i en ny helhet.
Arbeidene til Hilde Vemren (f. 1953) er tradisjonelle stilleben, et motiv hun har arbeidet mye med. Hun begynte sin kunstnerbane som lærling ved Porsgrunn Porselensfabrikk, og vi gjenfinner spor av denne bakgrunnen i verkene hennes. Vemren er en sterk beundrer av Matisse, noe både motivet og de dekorative flatene som preger verkene hennes kan gi antydning om. Ved sammenstillingen av mønstrede flater oppnådde Matisse et fravær av romillusjon og dybde. Vi finner igjen en lignende effekt i Vemrens arbeider. I ”Vase i rom” ser vi imidlertid hvordan farger er med på å skape en dybdevirkning slik at de kalde fargene tilsynelatende er lenger unna enn de varme.”Ode til Braque” henspiller på den franske kubisten Georges Braque som også arbeidet med stilleben innenfor en mer figurativ tradisjon. Vemrens arbeider er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst og Norsk kulturråd. Hun har hatt en rekke utsmykkingsoppdrag og har blant annet dekorert en vase for Alessi sammen med to andre norske kunstnere.
Liv S. Grønlund (f. 1945) fikk sin kunstneriske utdannelse i Australia. Lyset og fargene i denne verdensdelen har i stor grad inspirert Grønlund, og kan forklare den noe spesielle og karakteristiske fargebruken hennes. Grønlund arbeider både med maleri og grafikk, og gjerne med serigrafitrykk som gir klare, jevne fargeflater. Mesteparten av Grønlunds arbeider, som silketrykkene på denne utstillingen, kan plasseres innenfor et forenklet figurativt formspråk. Grønlund er opptatt av at bildene hennes skal ha et innhold, og hun er blitt omtalt som en surrealistisk humorist med mennesker og dyr som en fremtredende del av motivkretsen. De lekne bildene er gjerne ladet med symboler som ikke alltid er like åpenbare. Grønlund har uttalt at drivkraften for henne som kunstner er ønsket om å kommunisere, men at bildene hennes skal invitere til mange ulike tolkninger. De senere år har Grønlund vært særlig opptatt av å redefinere begrepet religiøs kunst og religiøse symboler.