A 226 - Armslag
I denne utstillingen møter vi tre kunstnere som gjennom tilsynelatende hverdagslige aktiviteter undersøker spørsmål tilknyttet historie, kultur, politikk og identitet i møte med forventninger fra omgivelsene.
Nicole Rafiki (f. 1989) har en BA i internasjonale Utviklingsstudier fra Oslo Met og en MA i Samfunnskommunikasjon fra Universitetet i Agder. Hun har tidligere jobbet med enslige mindreårige flyktninger, som journalist og dokumentarfotograf. I forbindelse med markeringen av FN-tiåret for mennesker av afrikansk opprinnelse i 2014, samarbeidet Rafiki med Fellesrådet for Afrika om utstillingen “Descendants”. Fotoprosjektet ble vist i Oslo, Trondheim, Kristiansand og Bergen. I 2020 debuterte hun med to soloutstillinger på Fotografiens hus og Kunstplass Contemporary Oslo. Rafiki har også vært representert på den afrikanske kunstbiennalen Turbine art fair i 2019.
Rafiki utforsker hvordan krig, tvungen migrasjon og utenforskap påvirker identiteten. Et sentralt tema har vært opplevelsen av survivor’s guilt. Ifølge en rapport fra Helsedirektoratet er flyktninger som gruppe mer utsatt for å utvikle posttraumatiske helseplager i lang tid etter at den reelle trusselen er over. Barn av flyktninger er en spesielt sårbar gruppe.
Fotografiene i denne utstillingen trekker linjer mellom kriminaliseringen av den svarte kvinnekroppen under koloniseringen av Afrika og de postkoloniale effektene av dette for en som selv har vært rammet av global migrasjon. Rafiki gir oss et innblikk i kunstnerens ulike mentale tilstander, i det hun utforsker kompleksiteten i det å finne sin identitet i en krysskulturell kontekst.
Hilde Honeruds (f. 1977) fem fotografier er hentet fra seriene The Contrast Between the Photographed Moment and All Others og It is a light which objectifies everything and confirms nothing. Bildene er tatt de siste par årene under Honeruds flere opphold ved Moria Camp, den kjente greske flyktningleiren på øya Lesvos. Her har hun fulgt flyktninger som driver med idrett gjennom organisasjonen Yoga and Sports for Refugees. Organisasjonen ble etablert under den humanitære krisen i Middelhavet i 2017 og bruker idrett for å hjelpe migrantene til å finne verdighet og mening i en frustrerende og monoton livssituasjon.
Under oppholdene har Honerud deltatt på aktiviteter som yoga, svømming, bryting, muay thai, kung fu, kick-boksing, parkour, bodybuilding og boksing. Aktivitetene organiseres for å bringe flyktninger sammen, med håp om å styrke dem fysisk, mentalt og sosialt.
Moria er den største flyktningleiren i Hellas, en konvertert militærbase, kjent for sine uverdige forhold. Leiren huser cirka 13 000 flyktninger (mars 2021), men ble opprinnelig bygget for cirka 3 000 i 2015. Flyktningeleiren har særlig fått kritikk for uhygieniske forhold og manglende legehjelp.
Honerud undersøker hvordan prekære politiske og sosiale forhold kan oppleves i det hverdagslige og gjenkjennelige med en formal tilnærming. Det ligger en tvetydighet i de insisterende kroppene som strekker seg, flekser og tøyes inn i nærmest fordreide stillinger, i sin søken etter et større bevegelsesrom.
Hilde Honerud har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo avdeling Kunstakademiet og Napier University i Edinburgh. Hun er førsteamanuensis i fotografi og mediekompetanse ved Universitetet i Sørøst-Norge. Honerud har de siste årene stått bak en rekke utstillinger, seminarer og publikasjoner. Hun har hatt separatutstillinger på blant annet Rake visningsrom i Trondheim, Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Tenthaus, Fotogalleriet i Oslo og Buskerud kunstsenter.
I videoverket Uten tittel av Charlotte Thiis-Evensen (f. 1968) vises tre søstre med somalisk bakgrunn, i alderen mellom barn og voksen, som står i valget om hvorvidt de skal bruke hijab eller ikke. Utforskningen visualiseres av at jentene tar hijaben på seg, og deretter av igjen. Hastigheten er forsinket og det forsterker detaljene slik at handlingen oppleves som en utøvelse av et betydningsfullt ritual. Videoen tematiserer både det konkrete valget omkring bruk av hijab og spørsmålet om individuell frihet i møte med ulike sett forventninger i samfunnet i dag.
Thiis-Evensen er billedkunstner, filmskaper, journalist og programleder. I sine kunstprosjekter berører hun nære familierelasjoner, hverdagsritualer, kulturelle historier og spørsmål tilknyttet identitet. Thiis-Evensen har jobbet for NRK, blant annet som programleder for serien Arkitektens hjem og videojournalist for kunstprogrammet Nasjonalgalleriet. Hun har utdannelse fra Kunstakademiet og Universitetet i Oslo (Litteraturvitenskap). Videoverket «Uten tittel, 2013» har tidligere vært vist blant annet i Lillehammer Kunstmuseum, på galleri OSL Contemporary, Kunstnernes Hus og F15.
- Oda Broch