Kunst på Arbeidsplassen

A 229 - Flowers of Defeat

Tekstilcollage, 8 verk

I utstillingen Flowers of Defeat møter vi en rekke nye verk av Tobias Alexander Danielsson (f. 1987). Fra å tidligere hovedsakelig arbeide skulpturelt og abstrakt, begynte Danielsson under den globale nedstengingen å ta sitt kunstnerskap i en ny retning ved å sy tidkrevende, figurative tekstilmalerier for hånd. Via referanser til gjenkjennelige hverdagselementer, løfter Danielssons tekstilmalerier oss inn i en sammensatt bildeverden. Kunstnerens egne opplevelser og inntrykk er utgangspunktet for unike, billedlige fortellinger der tematikken sirkler rundt tid, tap og forgjengelighet. Idrettsverden er en gjentakende referanse i Danielssons arbeider, og representeres ofte som en scene der ulike situasjoner, handlinger og følelser speiles. I utstillingen Flowers of Defeat bruker Danielsson denne referansen i kombinasjon med plantemotiver fra både utenfor og innenfor hjemmets fire vegger for å styrke representasjonen av hverdagens kompleksitet.Verkene i Flowers of defeat er collager laget i tekstil, hovedsakelig i bomull og skai. Oppbygningen av bildene består av lag på lag med små formklippete stoffbiter påsydd for hånd. Samlet skaper de tilklippete og påsydde stoffbitene et stilisert, men figurativt bilde som er spent opp på en blindramme. Arbeidene kan minne om malerier, men det at bildene er bygget opp av tekstiler gir verkene en helt annen taktilitet og relieff-følelse som maleriet ikke innehar. Intensiteten ligger ikke i strøkene, men i stingene og i de stofflige kvalitetene. Teksturene og håndsømmen skaper både kompleksitet og intimitet i verkene som befinner seg mellom det to- og tredimensjonale.
 
Motivene viser ulike idrettsutøvere i følelsesladede situasjoner – fryste øyeblikksbilder fra kampens hete: en mann sitter på kne i gresset med hendene til ansiktet. Kroppsspråket oser av skuffelse. I et annet bilde ser vi en fotballspiller som trøstes av en mann – treneren – som holder rundt ham. Vår fulle oppmerksomhet rettes mot hva utøveren føler der og da. I sistnevnte arbeid står det et 2-tall oppe i venstre hjørne – et hint om at øyeblikket er hentet fra en tv-skjerm. Disse følelsesladede øyeblikkene bevitnes altså fra hjemmets lune sfære. I kombinasjon med disse motivene er bilder av blomster og landskapsbilder. Kanskje kan man si at dette er bilder som kunne hengt på veggen i de fleste hjem? Et fotografi fra en sommerferie, et landskapsmaleri, fotografi av en blomst. Disse motivene forsterker forbindelsen til hjemmet, som det noe mer subtilt hintes til i bildene av sportsutøverne.
En bugnende blomsterbukett i en vase, en orkidé, en forglemmegei – blomstermotivene er kunsthistorisk ladete motiver spekket med symbolikk og referanser. Danielsson er ikke redd for å bruke og spille på det klisjépregete språket som blomstene og sporten åpner opp for.
 
Ved første øyekast kan arbeidene hans virke enkle å tolke – det er jo så tydelig hva disse fotballspillerne føler, at blomstene er med oss i både glede og sorg, ved seier og tap. Men på samme måte som tittelen Flowers of Defeat har en tvetydighet med seg, har også disse arbeidene et langt større spekter av tolkningsmuligheter enn dem som først springer oss i øyet. Det er for eksempel noe som skurrer litt med Danielssons blomster. En skygge som både er for stor og altfor svart, den enorme orkidéen på svart bakgrunn, teknikken som skaper rom i bildet og forflater det på samme tid. Med disse arbeidene beveger Danielsson seg inn i de følelsesmessige, relasjonelle og rituelle aspektene som sporten åpner for i tilværelsen til så mange av oss, og han gjør det med både sensibilitet, brodd og humor.
 
Øyeblikket som skildres er så kort, mens tiden det tar å lage arbeidene er så lang. De mange timene med nål og tråd, kunstnerens valg for å få akkurat det rette stoffet med den riktige fargetonen og teksturen for å få frem det uttrykket han ønsker seg. Nålen tres inn gjennom tykke skinnimitasjoner, tynn silke og skai for å feste de bittesmå delene med de større. Oppbyggingen av motivene er intrikat, og hvert bilde bærer med seg sine egne betydningsmuligheter. Når verket er ferdig, er øyeblikket de skildrer for lengst over. Blomstene har visnet og kampene, og flere med dem, er ferdigspilt. Hjemme i sofaen sitter kunstneren og ser på fotball og syr ut de store følelsene og andre hverdagsøyeblikk fra sine nærmeste omgivelser. Dette er håndarbeid som leder den tekstile kunstformen inn på nye veier.
 
Tobias Alexander Danielsson bor og arbeider i Oslo. Han har en MFA fra Kunstakademiet i Oslo. Danielsson har hatt separatutstillinger ved blant annet RAM galleri, Møre & Romsdal kunstsenter, SOFT galleri, Akershus Kunstsenter, Lillestrøm, og har deltatt i en rekke gruppeutstillinger. Han er representert i samlingene til blant annet Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
 
 

Utdrag fra teksten I hjemmets lune(fulle) sfære av Marte Danielsen Jølbø, med tillatelse fra Buskerud Kunstsenter.

Tilbake til utstilling