Kunst på Arbeidsplassen

A236 - Lærdal og langt derfra: Et kunstnermøte mellom Knut Rumohr og Maria Brinch

Tekstil, trykk, 14 verk

I utstillingen Lærdal og langt derfra: Et kunstnermøte mellom Knut Rumohr og Maria Brinch møtes to kunstnere på tvers av generasjoner. I sitt kunstnerskap vender Maria Brinch (f. 1984) stadig tilbake til Knut Rumohrs (f. 1916 – d. 2002) kunst. Arbeidene hans har blitt en utømmelig kilde til inspirasjon, og hun har tilbrakt mye tid på å utforske og gå i dialog med hans verker. Rumohrs eksperimentelle fargebruk, impulsene fra gammel folkekunst; åkler, rosemaling og treskjæring, og den sterke tilknytning til hjembygda Lærdal i Sogn, som preget hans kunstnerskap, har tydelig gjenklang i Brinchs egne arbeider.

Utstillingen Lærdal og langt derfra: Et kunstnermøte mellom Knut Rumohr og Maria Brinch består av ni grafiske verk av Knut Rumohr, og et monumentalt veggteppe i ull, samt fire innrammede tekstilcollager av Maria Brinch. Utgangspunktet for utstillingen er verkene til Knut Rumohr som har vært i Kpas eie gjennom mange år, men som lenge ikke har vært del av en utstilling. Vi ønsket å løfte frem disse arbeidene og se dem i lys av et yngre kunstnerskap.
Knut Rumohr var en norsk maler og grafiker, og regnes i dag for å være en av de mest sentrale kunstnerne innenfor grafikksjangeren i norsk kunsthistorie. Rumohr vokste opp på Frønningen skogseiergods i Lærdal i Sogn, uten veiforbindelse til fastlandet. Det majestetiske landskapet som omgav ham, de høye fjellene, den tette skogen, og de dype fjordene, var hans store inspirasjonskilde, og i kunsten hans er det særlig inntrykkene fra naturen rundt ham som kommer til uttrykk. Rumohr arbeidet i et abstrakt, ekspresjonistisk formspråk, og hans nonfigurative naturmalerier kjennetegnes av kraftfulle og intense valører. I sitt indre landskap fant han frem til nye former og nye fargekombinasjoner, for å gjengi sine opplevelser i naturen.

Rumohrs kunstnerskap har inspirert generasjoner av yngre kunstnere, blant disse Maria Brinch. I sin kunst arbeider hun med kombinasjoner av fotografi og maleri på tekstil, som resulterer i monumentale veggtepper eller innrammede tekstilcollager. Det fotografiske aspektet består av spontane øyeblikksbilder fra hennes egen telefon, og fargene hun bruker i arbeidene finner hun i dette billeduniverset. Hvis hun trenger et blått hjørne til en billedvev, blar hun ganske enkelt på telefonen til hun finner fargen hun ser for seg. Fargen kan hun for eksempel finne i et bilde av et landskap hun har reist i, og da zoomer hun inn, printer den ut på store ullstoffer og begynner å male. Til sist bretter hun tekstilene til tredimensjonale veggtepper.

I likhet med Knut Rumohr, har Maria Brinch dels opphav og familie i Lærdal i Sogn og tilbringer tid der så ofte hun kan. Rumohrs kunst er godt representert i bygda; Lindstrøm Hotell, Lærdal Rådhus og stedets eldrehjem har originale Rumohr på veggene. De siste årene har Maria Brinch fått lov til å studere arbeidene hans på Lindstrøm Hotell, og hun har tilbragt mye tid tett på de monumentale maleriene som henger i hotellets spisesalong. Når hotellet holder vinterstengt, er Maria velkommen til å låse seg inn her og arbeide med skisser og starte på arbeid som hun senere tar med seg tilbake til atelieret. Å arbeide omkranset av Rumohrs stedspesifikke malerier gir Maria en helt egen energi, og en følelse av å skape midt blant Lærdals høye fjell.
Både Rumohr og Brinch finner inspirasjon i sine nære omgivelser. For Rumohr var det særlig landskapet i hjembygda, mens for Brinch er det like mye oppsparte minner fra de utallige mobilbildene som skildrer både hennes og vår samtids digitale oppsamling av levd liv. Landskapet i Lærdal er en inspirasjon også i hennes kunstnerskap, og kanskje finner hun særlig inspirasjon i hvordan Rumohr har formidlet naturen i sin kunst.

Tilbake til utstilling