Kunst på Arbeidsplassen

A240 - Fragmenterte landskap

Fotografi, collage og trykk, 10 verk

I utstillingen Fragmenterte landskap blir du kjent med kunstnerne Randi Nygård, Hans Ragnar Mathisen og kunstnerparet Christo og Jeanne-Claude.
Gjennom ulike medier utforsker kunstverkene kompleksiteten i forholdet mellom mennesket og naturen, manipulering av landskap, bevissthet rundt historiske statsgrenser og samfunnets påvirkning på naturressursene.

Jean Christo og Jeanne-Claude er kjent for sine monumentale installasjoner som utfordrer konvensjonelle romoppfatninger. Gjennom prosjektet Valley Curtain viser de menneskets evne til å manipulere landskapet. Randi Nygård utforsker menneskets forhold til naturen gjennom tredimensjonale collager som skaper nye narrativer ved hjelp av bøker og tidsskrifter. Motivene i Hans Ragnar Mathisens grafiske trykk er dypt forankret i den samiske kulturen og tilknytningen til landskapet, samtidig som de også inneholder personlige referanser til hans eget liv, oppvekst og savn.

Hans Ragnar Mathisen (f.1945), også kjent under kunstnernavnet Keviselie og det samiske navnet Ella-Hansa, er en multikunstner som formidler samisk kultur, natur og identitet gjennom sine grafiske trykk, malerier, forfatterskap og aktivisme.
I utstillingen Fragmenterte landskap vises fire av Mathisens grafiske trykk. Bildene er laget over en periode på 30 år og fremhever mangfoldigheten som kjennetegner hans grafiske arbeid. Noen av arbeidene er politisk orienterte og refererer til samiske landområder, symboler og ornamentikk, mens andre er mer minimalistiske og formidler personlige temaer som kjærlighet og tap av tilhørighet (Adde munnje Eallima, ÁhèáŸan! (Gi meg livet, far!) og Reahpenráigi (teltåpning).
Verkene Samisk kalender og Gárzzes Máilbmi (Trang Verden) illustrer temaer som har fulgt Mathisen gjennom hele hans kunstneriske virke: språk, litteratur, kartografi, historie og illustrasjon.

I Gárzzes Máilbmi (Trang Verden) er de konvensjonelle statsgrensene som vanligvis definerer verdenskart fraværende og landegrensene flytende. Dette fraværet illustrerer urfolks kamp mot de påtvungne statsgrensene som har begrenset deres tradisjonelle leveområder, bevegelse og livsstil.
I Samisk kalender er sirkelen den dominerende formen og fungerer som en sentral figur i komposisjonen. Sirkelen representerer helhet, evighet og sykluser, noe som er sentralt i mange urfolkstradisjoner. Inne i sirkelen finner vi symboler fra tradisjonell samisk mytologi og helleristninger, samt motiver som refererer til jakt, fiske og reinsdyr. Fire samiske trommer, eller runebommer, omkranser sirkelen og utgjør også et sentralt element i verket. Den samiske trommen er et viktig åndelig og kulturelt redskap for samene, tradisjonelt brukt i seremonier for å kommunisere med åndeverdenen og få veiledning fra forfedrene. På 1700-tallet ble mange trommer ødelagt og konfiskert i et forsøk på å undertrykke den gamle samiske naturtroen.

Kunstnerparet Christo (1935-2020) og Jeanne-Claude (1935- 2009) er kjent for sine monumentale installasjoner som ofte involverte innpakking av store bygninger, broer og landskapselementer. Kunstprosjektene deres utfordret konvensjonelle oppfatninger av rom, og de midlertidige prosjektene har satt dype spor og påvirket mange kunstnere verden over.

I utstillingen Fragmenterte landskap vises fire fotografier fra prosjektet Valley Curtain fra 1972. I dette prosjektet spente kunstnerne opp en gigantisk oransje gardin over en dal i Colorado, USA. Gardinen var laget av 200 000 kvadratmeter oransje nylonstoff, som ble spesialdesignet og produsert for prosjektet. Tekstilen strakk seg rundt 380 meter og ble festet til stålvaier som var spent opp mellom to fjelltopper. På det høyeste punktet var gardinen rundt 56 meter høy. Installasjonen ble grundig dokumentert og deretter fjernet etter 28 timer.

Med Valley Curtain ønsket Christo og Jeanne-Claude å skape et kunstverk som ville vise forholdet mellom menneskelig inngripen og den uberørte naturen. Den fargesterke oransje tekstilen fungerte som et symbol på menneskets evne til å forvandle og manipulere landskapet, samtidig som det utfordret betrakterens oppfatning av dimensjoner og rom.

I sin kunst utforsker også Randi Nygård (f.1977) menneskets forhold til naturen. Til utstillingen Fragmenterte landskap har hun laget to tredimensjonale collager som er montert i spesialtilpassede pleksibokser. I collagene skjærer kunstneren former ut av tidsskrift eller bøker som hun setter sammen to og to. Nye former kommer til syne gjennom omriss av figurer og mønstre som hun skjærer ut og løfter frem, side etter side. Det flate får dybde, det informative blir poetisk, det figurative beveger seg mot abstraksjon, og tidligere adskilte former og sider møtes. I dette finnes det et ønske om å se verden på en mer åpen, men også sammenhengende måte.

I verket Levande mikroorganismar er med på å forma skyer (Cloud atlas and Euglenoids) har kunstneren satt sammen en bok om skyer og en bok om encellede organismer i vann, euglenoider, basert på faktumet som tittelen forteller om. For å danne skyer må vann fordampe og samle seg i luften, men dampen kan ikke sveve alene i luften; den trenger andre partikler å feste seg til. Noen ganger er dette støv, noen ganger forurensning, noen ganger stoffer som planter og trær slipper ut, og noen ganger levende mikroorganismer.

Collagen Så mykje ein kan bera og riksdekkande overflata og forholda der (Costume og National Geographic) 9 er en del av en serie av flere collager laget av tidsskriftene National Geographic og Costume. Temaer fra natur og kultur blir satt sammen i nye konfigurasjoner når kunstneren stikker tidsskriftene inni hverandre og skjærer former, figurer og omriss opp og ut gjennom sidene.

Teksten er skrevet i samarbeid med Randi Nygård.

Tusen takk til Leif Magne Tangen som har hjulpet Kpa med å kjøpe kunst av Hans Ragnar Mathisen fra hans atelier i Tromsø.

Tilbake til utstilling