Kunst på Arbeidsplassen

A242 - Nye stemmer, nye rom

Tekstil, keramikk, skulptur og etsning, 14 verk

Linn Svensson (f. 1991) deltar i utstillingen med fire arbeider i tekstil. Svensson bruker tekstil som sitt primære medium for å utforske komplekse temaer knyttet til identitet, relasjoner og samfunnsroller. I verk som Quilted man, Men with gestures, og Men holding hands, retter Svensson oppmerksomheten mot det maskuline ved å fremstille menn i ulike situasjoner og samspill. Disse verkene undersøker hvordan menn kan navigere i både offentlige og private rom, ofte med en sårbarhet som utfordrer tradisjonelle forventninger til maskulinitet. Gjennom bruken av quilt og broderi, teknikker ofte assosiert med det feminine og det hverdagslige, skaper Svensson en kontrast til de maskuline figurene hun portretterer. I for eksempel Men with gestures og Men holding hands undersøker Svensson det kroppslige språket mellom menn, enten det er gjennom subtile håndbevegelser eller mer intime forbindelser som å holde hender. Hennes kunst inviterer til refleksjon over alle de ulike rollene vi påtar oss, og hvordan disse påvirker vår identitet og våre relasjoner.

Med skulpturen Sisyphus illustrerer kunstneren Tamara Marbl Joka (f.1968) den absurde handlingen av Sisyfos, inspirert av Albert Camus bok Myten om Sisyfos, hvor han ruller en stein opp på et fjell, kun for å se den rulle ned igjen. Skulpturen uttrykker en søken etter mening i tilværelsen ved å dele en stein i to, noe som skaper en illusjon av helhet samtidig som det understreker en evig todeling. Den minimale avstanden mellom steinens deler lar øyet oppfatte en helhet, mens hjernen likevel anerkjenner dem som separate. Etter å ha opplevd et jordskjelv, en krig og en lang migrasjonsprosess, omdanner Marbl Joka disse erfaringene til kunst gjennom betong- og metallobjekter basert på sine fysiske opplevelser. Skulpturen reflekterer hennes utforskning av menneskets kamp mot meningsløshet, og den konstante prosessen med å finne balanse og forståelse i en verden preget av kaos og fragmentering.

Jenny Hamrell (f. 1996) deltar i utstillingen med tre vegghengte keramiske relieffer med tittelen Abstract Thought. Relieffene er utført i hvit steintøyleire, malt med et lag koboltblå emalje på toppen av den hvite glasuren. Denne kombinasjonen av glasur og emalje er en teknikk Hamrell har utviklet og eksperimentert med som student ved KHiO. I sine arbeider ønsker Hamrell å utvikle et visuelt språk for å fremme forståelsen av kognitivt mangfold. Hun er fascinert av menneskets evne til å assosiere og relatere i møtet med abstraksjon. Hvordan leser vi en menneskelig form fra noe som i virkeligheten har svært få likhetstrekk med den menneskelige formen? Dette spørsmålet utforsker hun i arbeidene sine, og gjennom de kroppslige formene i hennes kunstverk uttrykker hun abstrakte tanker ved hjelp av leire.

Linda Flø (f. 1985) arbeider med keramiske flater, relieffer og skulptur. I arbeidene sine er hun interessert i nærheten til materialene og deres transformative egenskaper. Hun jobber både eksperimentelt og tradisjonelt, og utforsker alltid balansen mellom sjanse og kontroll i sin tilnærming. Hun konsentrerer seg om tekstur og glasurarbeid, gjerne med en blanding av kommersielle og funnede geologiske materialer. Hun samler stein og sand fra deponier for gruveavfall, fra fjellet og fra fjæra. Disse geologiske materialene blir gjennom systematiske, keramiske undersøkelser til redskaper for å lage tekstur på leiren eller smeltes om til keramisk glasur. Flø deltar i utstillingen med tre keramiske relieffer fra serien Starting somewhere I’ve been before, der hun utforsker et landskap der det mikroskopiske og makroskopiske flyter over i hverandre. Hun ønsker å skape en reise i perspektiv for betrakteren. At en zoomer inn på de intime møtene som skjer mellom glasurene på den teksturerte overflaten, og zoomer ut til det distanserte overblikket.

I sin kunstneriske praksis undersøker Victor Kojo Aubyn (f. 1991) hvordan arkivbilder, plakater og andre visuelle elementer i hans oppvekst- og nærmiljø, fungerer som overføringer for forståelse og definisjoner av identitet utover grensene for rase, religion, etnisitet, kjønn, rom og tid. Med mobilkameraet sitt dokumenterer Aubyn sine fysiske omgivelser, for senere å overføre disse bildene til materialer som tre, papir og tekstiler, gjennom maling, spraying, laserskjæring, gravering, trykking og tekstilfarging.
Arbeidene hans er både en materialstudie, og en studie i det å skape bilder, og bildenes kapasitet til å gjennomsyre eller transformere historiske fortellinger.
Aubyn deltar i utstillingen med tre etsninger, der bokstaver og tegn utgjør en billedlig komposisjon. Motivet er det samme, mens fargesammensetningen endrer seg.

Bakgrunn for samarbeidet mellom Kunsthøgskolen i Oslo og Kunst på arbeidsplassen
Kpas samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) hadde som hovedmål å fremme kunnskapsutveksling, styrke båndene mellom våre medlemmer og en sentral kunstskole, og formidle mulighetene for studentene til å arbeide med kunst i offentlig rom.
I løpet av et studieår besøkte administrasjonen i Kpa Kunsthøgskolen i Oslo, hvor vi ble kjent med studenter på masterprogrammet ved å invitere dem til flere møter, presentasjoner og atelierbesøk.
For studentene var deltakelse i dette prosjektet et frivillig sideprosjekt. De som ønsket å delta i utstillingen, måtte sende inn en søknad som deretter ble vurdert av Kpas kunstkomité, Mariella Yakubu, programkoordinator master i medium- og materialbasert kunst og Kunst og offentlige rom på KHiO og administrasjonen i Kpa. Komiteen bestod av kunstnerne Martin Sæther og Vilhelm Christensen, og prosjektleder Pernille Skar Nordby fra KORO.

Avdeling for Kunst og Håndverk ved KHiO ønsket å delta i dette samarbeidet da det knytter studentene deres tettere til det profesjonelle kunstfeltet. Samarbeidet har vært viktig for avdelingen, ikke bare på grunn av synligheten det gir deres studenter, men også fordi det skaper nysgjerrighet og kunnskap om hva medium- og materialbasert kunst er, og kan være.

Vi takker Kpa for interessen i vår kunst- og håndverksutdanning her på Kunsthøgskolen i Oslo, sier Mariella Yakubu. For vår avdeling betyr det mye at våre studenters arbeider blir kjøpt inn og blir en del av Kpas samling. Vi gleder oss til å se våre studenters arbeider på kontorer, åpne landskap, møterom, venterom, ganger og kroker rundt om i landet.

Markus Degerman, dekan for Kunst og Håndverk ved KHiO, er enig:
Avdeling Kunst og Håndverk er dedikert til å utdanne morgendagens kunstnere, og en av de absolutt viktigste komponentene i en kvalitativ høyere kunstnerisk utdanning er at utdanningssammenhengen har en nær relasjon til yrkeslivet og det profesjonelle kunstfeltet. Det er slike relasjoner, som i det aktuelle tilfellet med Kpa, som garanterer at studentene får kunnskap med høy relevans i sine kommende karrierer som kunstnere.

Denne samarbeidsprosessen var i stor grad en læringsprosess, hvor både studenter og Kpa fikk verdifulle innsikter og erfaringer. Kpa er veldig glade for dette samarbeidsprosjektet, og vi ser fram til flere samarbeid i fremtiden.

Tilbake til utstilling