Kunst på Arbeidsplassen

A 033 - Victor Sparre

Grafikk, 15 verk

Victor Sparre (1919-2008) var en sjeldent aktiv kunstner på mange fronter. Han har engasjert seg både i religiøst, politisk og kulturelt arbeid. Kanskje mest kjent er han for sitt engasjement for de russiske dissidentene Andrej Sakharov og Aleksander Solsjenitsyn. Sparre har vært en utrettelig forkjemper for rettferdighet, og han har stått på barrikadene i kampen mot politisk undertrykkelse, enten den har foregått i øst eller vest.

Dette politiske engasjement har selvfølgelig også gjenspeilt seg i Sparres kunst. Et av hans mest kjente litografier som er med i denne utstillingen, Broen over Russland (1978), bygger på maleriet Russland våkner fra 1974 og er en krass kommentar til de politiske hendelser i Sovjetunionen. Den korsfestede Kristus er det eneste som holder den delte broen sammen. Bildet, som kanskje er det mest sentrale i hele Sparres produksjon, kan leses som en oppsummering og en katalog over kunstnerens liv og virke inntil da.

Til venstre i bildet ser vi inn i Andrej Sakharov og Jelena Bonners kjøkken i Moskva der en rekke dissidenter er samlet. Dette bilde i bildet er et minne fra Sparres besøk i Moskva i 1973 der han ble kjent med flere av landets mest fremtredende dissidenter. Dette besøket skulle få stor betydning for Sparres videre arbeid, både kunstnerisk og politisk. Jelena Bonner er også gjort til hovedfigur i maleriet i form av en liggende Madonna. I litografiet er hun erstattet av fire nakne og radmagre fanger som bærer et tildekket lik mellom seg. Klarere kan vel neppe den politiske undertrykkelsen og utryddingen illustreres. Som et forsonende håp har kunstneren satt inn den russisk-ortodokse kirke, som skal bygge landet opp igjen etter mangeårig forfall. Den brutte broen kan også leses som et nattverdsbord der den korsfestede Kristus er det forsonende bindeledd mellom det gode og det onde, mellom de trofaste og de svikefulle disipler.

Like mye som Broen over Russland er et politisk bilde er det også et religiøst bilde som i stor grad gjenspeiler Sparres egen personlige kristendom. Han engasjerte seg tidlig i organisasjonen Moral Rearmament (Moralsk Opprustning), en radikal engelsk bevegelse som gikk inn for å bygge en ny verden basert på absolutt ærlighet, absolutt renhet, absolutt uselviskhet og absolutt kjærlighet. MRA ble av mange oppfattet som en fanatisk religiøs bevegelse, og dette skapte store problemer for Victor Sparre. Av kolleger ble han nærmest skremt bort fra å fortsette på kunstnerbanen, og han sluttet å male i to år. Men Sparres religiøse engasjement skulle gjøre ham til en av Norges mest produktive og allsidige kirkekunstnere etter at han i 1955 vant konkurransen om nye glassmalerier til Stavanger Domkirke. Han har utført glassmalerier blant annet til Ishavskatedralen i Tromsø og Oppsal kirke i Oslo.

Broen over Russland er karakteristisk også for de mange stilretninger og påvirkningskilder i Victor Sparres kunst. De stiplede fargeflekkene minner både om post-impresjonistene og om van Goghs malerstil. Den syntetiserende stilen i landskapet var typisk for Gauguin og symbolistene. I det dekorative kan han minne om Matisse. I figurfremstillingen kan vi ane en annen norsk kunstner, Kai Fjell, som nok har hatt sterk innflytelse på Sparre i hans yngre år. I sin forenklede form kan Victor Sparres bilder oppfattes som en slags moderne ikoner, i forlengelsen av Russlands egen sakrale kunst.

Sparre fikk sin utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole på 1930-tallet og var deretter Axel Revolds assistent ved utsmykkingen i Oslo Rådhus. Han deltok i etableringen av Det Illegale Akademi under andre verdenskrig. Høsten 1945, 26 år gammel, debuterte han med to separate utstillinger i Kunstnerforbundet og i Bergen Kunstforening. Siden debuten har Sparre stilt ut i blant annet Kunstnernes Hus, Galleri Brandstrup, Galleri Steen, Galleri Trafo, Galleri F15 og var festspillutstiller i Bergen i 1974. Hans kunst er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Rolf Stenersens kunstsamling og til en rekke private samlinger.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling