Kunst på Arbeidsplassen

A 038 - Kristian Finborud

Grafikk, 15 verk

Kristian Finborud (f. 1964) er kjent både for sine stemningsfulle landskaper og kystbilder og for sine mer humoristiske skildringer av livets mangfoldige tildragelser og skikkelser. Denne varierte utstillingen viser seks av hans eksperimenterende og romantiske landskap og ni figurbilder.

Finborud gikk på Skien Tegne- og maleskole og videre på Statens høgskole for kunsthåndverk og design på 1980-tallet. Avgangsåret debuterte han med en utstilling i Porsgrunn Kunstforening. Deretter fortsatte utstillingsferden fra Kristiansand Kunstforening via sørlandsbyenes kunstforeninger til hovedstaden og vestover til Bergen og Ålesund. I 1990 mottok han førstepris i den nordiske billedbokkonkurransen for billedboka “Eg øver meg, eg øver meg” i samarbeid med forfatteren Helga Gunerius Eriksen.

De seks landskapsbildene i denne utstillingen er tomme for mennesker. Horisontlinjen er lav, himmelen høy bak svabergenes former og mørke silhuetter. Skyene blir en viktig effekt, der deres dramatiske og buktende bevegelser står i sterk kontrast til det stille vannet og de stabile fjellformasjonene som i litografiene Klar dag og Natt. Slik får det hele et romantisk preg. Ved hjelp av skyene skaper kunstneren også ulike stemninger; fra harmoni og sommerlige følelser i Horisont til truende skyer i Gråvær. Med en smal palett utforsker Finborud de blå, grønne, og grå tonene, spesielt i bildet Forlatt idyll. Idyllen blir likevel aldri borte i Finboruds kystutsnitt, den ligger der og venter på nye badegjester.

Med Badegjestene introduserer Finborud sine sjarmerende figurbilder der menn er opptatt med sports- og fritidsaktiviteter i turndrakter og badebukser. Det påfallende er at her mangler de romantiske landskapsomgivelsene og den tydelige horisontlinjen: To turnere slår salto mot en nesten monokrom, grå bakgrunn i bildet Salto, tre atleter stuper mot et blått hull i et oransje intet i Stupere og to figurer gjør Øvelser i en blå atmosfære på bademadrasser. Fargene er vakre, formspråket dekorativt. Bevegelsene til figurene blir viktige, særlig stupets utfordringer som i Ensomt stup, Konsentrert atlet eller Atleten letter. Selv skriver Finborud om stupets egenskaper:
”Det finnes øyeblikk for de store følelser. Stupet er et slikt øyeblikk. Noe stort skal skje. Man skal stupe. Stupet vokser på en måte innenfra, som noe stort og mektig. Man kan nærmest bli revet i stykker innvendig av stupets voldsomhet. Et rent ferieminne. Et stup er en elegant måte å skape litt spenning i hverdagen. Småstuping slik jeg selv bedriver, vekker kanskje ikke de sterke følelser. Men man blir lagt merke til. Det er noe positivt og optimistisk ved et lite stup.”

Finborud er innkjøpt av Norsk kulturråd, Porsgrunn kommune, Telemark Fylkeskommune, Gullfaks C og til Porsgrunn Kunstforenings faste samlinger.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling