Kunst på Arbeidsplassen

A 040b - Anne Breivik

Datamalerier, 10 verk

I denne utstillingen møter vi Anne Breiviks (1932-2012) datamalerier fra 1990-årene. Breivik var en søkende kunstner som stadig eksperimenterte og prøvde ut nye teknikker. I 1989 begynte hun å lage bilder ved hjelp av en avansert datamaskin som sprutet farger på lerret ved hjelp av elektroniske signaler. På det tidspunktet fantes det bare tre slike maskiner i verden, og bildene i denne utstillingen ble fremstilt hos Big Image Systems i Täby utenfor Stockholm.

Som nyutdannet fra Kunst- og håndverkskolen malte Anne Breivik figurative malerier, men etter noen års opphold i det kjente Atelier 17 i Paris under Stanley William Hayte, vendte hennes billeduttrykk seg mot et mer nonfigurativ og eksperimenterende formspråk. De abstrakte grafiske verkene og malerier fra 1960- og 70-årene er rene science fiction-fantasier fra outer space. Senere konsentrerte Breivik seg imidlertid om naturbilder, gjerne i en detaljrik japansk tradisjon. Databildene ble en naturlig forlengelse av denne eksperimenteringen med forskjellige uttrykksformer.

Breivik var en stor inspirator i det norske grafikermiljøet. Hun skrev en grundig innføringsbok om grafiske teknikker, og fra 1965 – 1997 stod hun for driften av Atelier Nord i Oslo, et grafisk fellesverksted etter mønster av Atelier 17 i Paris. Flere hundre norske og utenlandske kunstnere arbeidet der gjennom årene. Selv ble hun innkjøpt til en rekke internasjonale kunstsamlinger, og selvsagt også til de fleste større norske.

Breivik var en pioner i Norge når det gjaldt elektronisk kunst, og ble i løpet av sin karriere invitert til å delta på en rekke internasjonale utstillinger, deriblant Salon de Mai Paris (invitert av Pierre Courtin), samt biennalene i Krakow, Ljubljana og Tokyo.


Utstillingen har en billedstørrelse, i trerammer.
118 × 93cm

Tilbake til utstilling