A 041 - Herman Hebler
Herman Hebler (1911-2007) var en sjelden fugl i norsk kunst. Han var en av de få som satset på et rent non-figurativt formspråk. Uttrykksmessig hadde han mye til felles med kunstnere som Gunnar S. Gundersen, Arnold Haukeland, Odd Tandberg og Erling Lindkjølen. Det var disse kunstnerne som beskjeftiget seg med konkret kunst i Norge etter krigen. I motsetning til for eksempel Finland hadde ikke denne kunstretningen like stor nedslagskraft her hjemme.
Hebler var en verdig norsk representant for konkretismen. Hans fargesterke serigrafier var gjennomtenkte og balanserte i komposisjonen. Han kontrasterte gjerne svart og sterke farger som orange, gult og rødt. I hans bilder stod formen og komposisjonen sentralt, ved siden av fargesammensetningen. Natur og «virkelighet» hadde sjelden noen betydning eller innflytelse på Heblers bilder.
Hebler var tydelig påvirket av tidlige konstruktivister som Malevich, Josef Albers og Auguste Herbin, men han maktet likevel å tilføre denne retningen noe nytt, særlig gjennom bildenes delikate fargekombinasjoner. Hebler benyttet seg av rene og kraftige farger, men han gikk ikke av veien for «umulige» og «urene» kombinasjoner som svart og blått, orange og blått, eller fiolett og blått. Resultatet ble ofte overraskende og originalt. Inspirert av den kinesiske filosofen Laotse nådde Hebler frem til en stadig større enkelhet og klarhet i sin kunst.
Rent teknisk holder Heblers bilder en høy håndverksmessig kvalitet. Kunstneren brukte aldri linjal, men tegnet alle de snorrette linjene for hånd.
Gjennom etableringen av Den norske internasjonale grafikkbiennalen (senere -triennalen) i Fredrikstad, la Herman Hebler og hans kone Ulla ned et stort arbeid i å bringe internasjonal grafikk til Norge og formidle kunst til et bredt publikum. Heblers konkrete kunst fremstod lenge som noe fremmedartet på den norske kunstscenen, og han høstet langt tidligere annerkjennelse internasjonalt enn her hjemme. I løpet av hans karriere var han representert på biennaler, triennaler og andre grafikkmønstringer verden over, og mottok en rekke internasjonale priser og utmerkelser.
Hebler er representert i flere offentlige samlinger, blant annet i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE Bergen Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum, Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Utenriksdepartementet, Sonja Henies og Niels Onstads stiftelser og Victoria and Albert Museum i London.
—
Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde