Kunst på Arbeidsplassen

A 044 - Gro Hege Bergan/Craig Flannagan

Grafikk, 15 verk

Gro Hege Bergan (f. 1951) er utdannet bokillustratør, maler og grafiker fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Siden debuten i 1976 har hun primært arbeidet som grafiker innenfor ulike teknikker, men hun har også jobbet mye med maleri. I tresnittene sine bruker hun ofte den såkalte ”puslespill-teknikken” eller ”Munch-teknikken”, hvor ulike fargeplater settes sammen som et puslespill og trykkes under ett. Som Munch spiller hun også mye på treverkets tekstur i tresnittene sine. Hun arbeider innenfor et figurativt formspråk, og er stram i stilen. Mennesker, både barn og voksne, har en sentral plass i motivkretsen til Bergan. Hun har beskrevet seg selv som en fabulerende kunstner som synes det er fristende å lage portretter av blant annet sterke, litt pompøse kvinner som skiller seg ut, som primadonnaer eller operadivaer. Disse motivene gir henne mulighet til å være humoristisk og nesten litt slem, og de fantasifulle portrettene hennes er som regel stiliserte og karikerte. Humoren, som har en sentral plass i Bergans fortellende og anekdotiske bilder, er imidlertid ikke et tema i seg selv, men opptrer som en underliggende tone.

Bergan har hatt en rekke separatutstillinger og har deltatt på flere kollektivutstillinger. Hun har også illustrert flere bøker. Bergans arbeider er innkjøpt av blant andre Nordisk Konstcentrum, Norsk kulturråd, Svenska Statens Konstråd og Oslo kommunes kunstsamlinger

Craig Flannagan (f. 1962) er født i Skottland, men har bodd i Norge siden han var ung gutt. Han returnerte imidlertid til Skottland for å utdanne seg som kunstner ved Grays School of Art i Aberdeen på begynnelsen av 1980-tallet. Flannagan arbeider både med maleri og grafikk, og da særlig litografiteknikken. Som Bergan kan også Flannagans bilder plasseres innenfor et figurativt formspråk, men de senere år har han i stor grad hentet inspirasjon fra den abstrakte tradisjonen og er opptatt av å utforske samspillet mellom den figurative og den non-figurative kunsten. Bildene hans er preget av en ekspressiv uttrykkskraft, spesielt i den utstrakte fargebruken. Motivkretsen til Flannagan er variert, men han inkluderer ofte menneskefigurer, og da som regel i abstraherte omgivelser. Det nære forholdet mellom mennesker og natur er et tema han er spesielt opptatt av, og i Blue Sky blir mannen bokstavelig talt en del av det landskapet han omgir seg med. I flere av bildene på denne utstillingen har han også hentet motiver fra Aker Brygge i Oslo. Flannagan mener imidlertid selv at det ikke nødvendigvis er motivet som er det viktigste, men heller hvordan man utfører det. Han er først og fremst opptatt av bildets egen virkelighet, dets farge og form, ikke å avbilde vår egen virkelighet.

Flannagan har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn-og utland, blant annet – og naturlig nok i Skottland. Han er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Rogaland Fylke og Stavanger kommune, og han har hatt flere utsmykkinger blant annet for Figgjo barneskole i Sandnes og British Petroleum i Stavanger.


Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling