A 045 - Fabelstreker
Eli Hovdenaks (f. 1956) tresnitt har en meget forenklet form og hennes klare, fiffige og intelligente humor er et av de viktigste virkemidlene. De seks tresnittarbeider er hentet fra serien Noen som passer for meg. De tilsynelatende enkle motivene kommer frem etter en svært lang prosess med prøvetrykk. Hovdenaks bilder er genuint morsomme med sine små underlige historier. Billedtitlene er viktige i Hovdenaks kunstnerskap. Synkende krave lager et morsomt poeng ut av én forms ulike funksjoner: Først er kragen en prests hvite krage, så synker den ned til å bli et ballerinaskjørt for så å synke ytterligere til å bli trinsen på en skistav, fra himmelen til jorden så og si. I to andre tresnitt leker Hovdenak seg enda mer: En sjiraff prøver å kommunisere med en sjirafflignende stol med høy rygg og en sjiraffmønstret pute under tittelen Kan du inte tala?. ”Half a man” refererer til en liten kokk med en enorm kokkehatt. Et stort kjøttbein ved siden av viser formlikheten til kokkeluen. Er det den stakkars kokken som er half a man?
Enkle, men ofte uregelmessige geometriske former er karakteristisk for Tore Aarholts (f. 1945) komposisjoner. Aarholts motiver består av en rekke svært forskjellige formkonstellasjoner hvor hver form ofte har sin egen monokrome farge som står i kontrast til bakgrunnen og de andre formenes farge. Bakgrunnen og enkelte av formene kan andre ganger ha et mønster, for eksempel dannet av trestrukturen fra trykkeplaten som i bildet Alene med måne. De abstraherte figurene og de amøbeaktige/amorfe formene står ofte i kontrast til de strengere og hardere linjene, og motsetningen mellom det organiske og det mekaniske er fremtredende i enkelte av bildene hans.
Petite Werenskiold (f. 1947) er oldebarnet til selveste Erik Werenskiold, som også fant inspirasjon til sine bilder gjennom eventyr, sagn og folkekunst. I Petites arbeider finner vi i tillegg en sterk fascinasjon for surrealisme og symbolisme, i det gjenkjennelige figurere og kontekster trekkes inn i en verden bestående av løsrevne koder og merkverdige stemninger. Arbeidene springer frem av et ønske om å forstå livets mange gåter. De maleriske og ornamentale detaljene vitner om at bildene har kommet til gjennom en møysommelig og tidkrevende prosess.
Både i uttrykk og titler viser verkene til antikken. Den stramme komposisjonen i ”Sirenene danser” gir assosiasjoner til greske templer. Tempelveggenes dekor minner derimot om egyptiske hieroglyfer. Flere figurer fra den greske mytologien går igjen i titlene. I gresk mytologi er Hera beskytteren av gifte kvinner og ekteskapet. Her framstilles hun sammen med stjerner og planeter, noe som gir assosiasjoner til stjernebilder. Sirenene i gresk mytologi sammenlignes med havfruer. Når sjømenn seilte forbi satt de i strandkanten og lokket dem til seg med sin vakre sang. I ”Sirenene danser” beveger de seg som nakne fristerinner gjennom et ellers påkledd klientell. Werenskiold Skaugen har blant annet stilt ut på Galleri F-15 i Moss og på Henie-Onstad Kunstsenter.
Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde