A 046a - Per Kleiva
Denne utstillingen består av 15 serigrafier utført i en tyveårs periode fra midten av 1960-tallet og viser noe av mangfoldet i Per Kleivas (1933-2017) grafiske produksjon.
Her er typiske nonfigurative arbeider fra 1960-tallet, dessuten eksempler på hans samfunnsengasjerte bilder utført som medlem av kunstnergruppen Gras på begynnelsen av 1970-tallet, samt senere arbeider preget av en dekorativ og forenklet figurasjon. Med unntak av grafikken fra Gras-tiden, der innslagene av fotografier var viktige for det agitatoriske ”plakat-preget”, var virkemidlene i Kleivas grafikk på linje med dem han benyttet i sine malerier og montasjer.
Kleiva begynte sitt arbeid med bilder som reklametegner og dekoratør. Kunstutdannelsen fikk han først utover på 1950-tallet. Den gang arbeidet han med romantiske og nærmest abstrakte motiver i maleri og tresnitt. Som maler slo han igjennom med bilder i store formater, bestående av enkle monokrome flater stilt opp mot hverandre.
Møte med popkunsten i 1964 frigjorde Kleiva kunstnerisk. Stilen omfattet bruk av dagliglivets objekter, reklame, tekster og fotografier. Dette ga ham muligheter til å uttrykke sitt samfunnsengasjement gjennom direkte, ironiske og hardtslående virkemidler. I Gras-tiden gjaldt det særlig angrep på amerikanernes krigføring i Vietnam, og generelt uttrykket hans motiver en sosialistisk stillingstagen.
De figurative motivene i Kleivas senere grafikk og materialbilder representerte en videreførelse av dette. Bildene speiler trusselen om naturødeleggelse og destruksjon av naturfolks kultur, men motivene er også uttrykk for menneskets behov for fellesskap og nærhet. Titlene på bildene er gjerne poetiske og forteller noe om det samfunnet vi lever i.
Enten Kleivas bilder var figurative eller ikke, synes motivene først å ha fremstått for ham som visjoner han senere søkte å gjenskape. Derfor er det heller ikke konstruksjoner omkring et idéinnhold eller en ”holdning” som er mest fremtredende.
Kleiva utførte en rekke utsmykkinger. Formelt spenner disse fra enkel fargesetting av bygninger (med utforming av etasjemarkeringer og liknende), nonfigurative flatemalerier og frodige fabuleringer med forenklede dyrefigurer. Til Det Norske Teatrets vestibyle utformet han i 1985 en stor vinge i laminert tre.
Kleiva er blant annet representert i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo med malerier og silketrykk.
—
Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde