Kunst på Arbeidsplassen

A 048 - Roald Kyllingstad

Pasteller, 14 verk

Roald Kyllingstad (f. 1942) er en sjelden representant for den fotorealistiske tradisjonen i Norge. Han er en mester i pastellteknikk med sitt delikate uttrykk og tekniske briljans. De 15 pastellene i denne utstillingen viser nattlige utstillingsvinduer, butikkinteriører, containerhavner og fabrikkområder. Menneskene er fraværende og stillheten dominerer, kun omgivelsene står igjen som kalde kulisser.

Kyllingstad er født i Sandnes i 1942. Han debuterte på Vestlandsutstillingen i 1967 og hadde sin første separatutstilling i 1974 i Kunstnerforbundet i Oslo. Som en av Norges fremste tegnere er Kyllingstad kjøpt inn av samtlige store kunstinstitusjoner. Hans elegante pastellteknikk er nå bortimot fullkommen etter 15 års perfeksjonering. Det hele startet på 70-tallet. Fra å male abstrakte bilder, den enerådende stilen i landet i siste halvdel av 60-tallet, startet Kyllingstad med fotorealistiske akvareller fra folketomme fergekaier, fabrikkstrøk og jernbaneanlegg. I 1980 gikk han over til pastell og beveget seg samtidig fra friluftsscenarier til innsyn i butikkvinduer, som vi kan se i Lamper i et vindu.

Utstillingsvinduer er designet for å gjøre varene mest mulig tiltrekkende. Kyllingstad fråtser også i stofflige virkninger. Enkelte ganger tar kunstneren turen inn i butikken som i Vienna og Interiør med hvite vegger. På 1990-tallet gikk Kyllingstad tilbake til bylandskap som motivkrets, men forenklet bygninger til rene flater, geometriske klosser, kuber og søyler slik vi ser det i Veien til sjøen, Kveld og Jernbanemast.

Kyllingstad problematiserer det fotorealistiske uttrykket ved å pulverisere virkeligheten. Selv om bildene ved første blikk kan virke hyperrealistiske, er de ikke kopier av foto. Fotografiet er kun et utgangspunkt for de flimrende pastellbildene. Kyllingstads verker er ofte basert på flere fotografier. Ulike speilinger i butikkvinduer er et gjennomgående element.

Alle lagene i Kyllingstads bilder kan ikke avdekkes med det blotte øyet. Fotografi har kun ett fokuspunkt. Dette er også ett av fotografiets egenskaper som Kyllingstad adopterer, for eksempel i Lamper i et vindu. Noen gjenstander er skarpe og identifiserbare, andre ugjenkjennelige.

Kyllingstad kommenterer eller kritiserer ikke vår tids kjøpefest og forbrukersamfunn. Han skaper heller ikke rene estetiske komposisjoner. Hva gjør han da? Er det kun snakk om rene dokumentasjoner, øyeblikksbilder og reportasjefotografier? Trond Borgen beskriver det godt i katalogen til Kyllingstads utstilling i Galleri Dobloug i 1995: ”Kyllingstad formidler gjennom et høyst personlig formspråk det upersonlige i våre omgivelser.”

Kyllingstad er representert i flere norske museumssamlinger, blant annet i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling