A 058 - Ny-Pop
Kunstnerne i denne utstillingen arbeider innenfor det vi kan kalle ny-pop, en retning med klare forbindelser til 1960- og 1970-tallets pop art. Ny-pop’en tar i likhet med sitt opphav utgangspunkt i massemedia og populærkultur, som film, musikk, tegneserier og reklame. Eller rett og slett alminnelige gjenstander som vei- og navneskilt. Fellesnevneren for kunstnerne i denne utstillingen er at de forholder seg til det urbane og til ungdomskulturen der musikk utgjør et viktig element.
Jannik Abel (f. 1973) har fotoutdannelse fra Academy of Art College i San Francisco og utdannelse innen maleri og kunsthistorie fra San Francisco Art Institute fra 1994 til 1999. Abel begynte tidlig med Street Art der hun klistret figurer og symboler på vegger og lyktestolper i det offentlige rom. Dette utviklet seg, og Abel har etter hvert satt sine merker, anonymt, i en rekke storbyer: San Francisco, New York, London, Berlin, København og Oslo. Ser du en liten rød eller blå panda på en plakatvegg, er det garantert Jannik Abels verk.
Bildene i denne utstillingen har imidlertid sterkere tilknytning til ny-pop enn til Street Art. De har sin bakgrunn i amerikansk Pop Art som påvirket henne under utdannelsen, kunstnere som Ed Ruscha, Robert Rauschenberg og Jasper Johns. Særlig Ruschas bruk av skilt og reklame i sin kunst finner vi igjen hos Abel.
Utgangspunktet for serigrafiene i denne utstillingen er fotografier hun selv har tatt. Alt uvesentlig er skrellet bort, og tilbake står gjerne en slående detalj. Slående var også de plakatene Abel viste på Oslo S i forbindelse med Oslo Open 2007 i et samarbeid med Kunst på Arbeidsplassen. Plakatene hadde tekster som Warning. There might be hope in the streets that you are unaware of og Warning. There might be art in the streets that you are unaware of. Prosjektet ønsket å sette søkelys på nettopp kunsten i det offentlige rom, og det faktum at kunst kan befinne seg på steder der man minst venter det.
Veslemøy Sparre Jansen (f. 1968) arbeider også med det urbane miljøet i sine bilder. Hun har særlig konsentrert seg om ungdom og ungdomskultur. Hun fotograferer ungdommer og maler dem siden i gouache i en stil som minner om tegneserier. Ofte er det hip hop-miljøene som er utgangspunktet for bildene, slik som i Hip Hop-jenter i denne utstillingen. Men det kan også være mer nøytrale gatemiljøer, som i Villmarkshuset og Maxim. Her kommer det gjerne inn et element av en udefinerbar stemning, av stillhet og fremmedhet. Den unge kvinnen i Villmarkshuset drømmer seg kanskje bort til et annet sted. Men ellers er det ikke vanskelig å kjenne igjen omgivelsene i bildet, i hvert fall slik de fortonet seg frem til 2008 i krysset Hausmannsgate og Christian Krohgs gate i Oslo.
Sparre Jansen er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, Konsthögskolan Valand i Göteborg og Nordiska konstskolan Kokkola i Finland.
Silje Heggren (f. 1978) er utdannet ved kunstakademiene i Bergen og Helsinki. Hun er en mangfoldig kunstner som også har vært en del av den aktive musikkscenen i Bergen, både som musiker, DJ og grafisk designer av platecovere. Men mest oppmerksomhet har hun nok fått for sitt ”fulle folk på byen”-prosjekt der hun fotograferer unge mennesker på forskjellige utesteder som drikker, danser eller lytter til musikk. Siden maler hun etter fotografiene i en tegneseriestil. Ifølge henne selv benytter hun verken datamaskin eller stensiler. Resultatet blir uansett slående med glade og smilende mennesker malt i sterke farger. Man blir nysgjerrig på menneskene som er avbildet. Hvem er de, hvilke relasjoner har de og er de virkelig så lykkelige og bekymringsløse som de ser ut?