Kunst på Arbeidsplassen

A 059b - Jens Johannessen

Grafikk, 15 verk

Jens Johannessen (f. 1934) debuterte med separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1961, og han har vært gjennom flere stadier i sin kunstneriske utvikling. Hans tidligste arbeider føyer seg inn i tradisjonell figurativ tradisjon, men Johannessen mottok ganske snart impulser både fra amerikansk og engelsk popkunst, fra Paris-skolen og den amerikanske abstrakt ekspresjonismen. Særlig er hans store malerier fra 1960-tallet nært beslektet med amerikanske kunstnere som for eksempel Willem de Kooning, samt COBRA-kunstnere som Jorn, Appel og Aleschinsky.

Parallelt med sine berømte skjærebilder, der han skar ut motivet i lag av maling, begynte Johannessen også å arbeide med grafikk tidlig på 1970-tallet. Litografiene har, i likhet med maleriene fra denne tiden, en sterk oppdelt billedflate der spontane og tilfeldige former kombineres med gjenkjennelige figurer. Her finnes amøbeformer og action painting-liknende gester nært beslektet med amerikaneren Jackson Pollocks malerier. Samtidig viser Johannessen sin påvirkning fra norsk folkekunst med sine border og akantusformer. Typisk for kunstnerens 1970-talls bilder slik vi for eksempel kan se det i Hommage à Rolf Stenersen er inndelingen av billedflaten i tegneserieliknende felter. Inne i ruten kan vi gjenkjenne menneskefigurer, slik vi finner det i maleriene fra samme periode.

Tidlig på 1980-tallet forenklet Johannessen billedflaten i flere litografiserier, som for eksempel Fleur I-III, Stemmegaffel og Tydalskirken I-III. Spesielt Fleur og Stemmegaffel viser en klar påvirkning fra den amerikanske abstrakte ekspresjonisten Mark Rothko med sine rolige, vel avstemte fargeflater. Likevel merker vi hos Johannessen en vilje til å skape uro i billedflaten gjennom spontane streker og former som i Fleur kan minne om blader.

Jens Johannessens grafiske produksjon er svært variert, vekslende fra det dekorative og nesten helt firgurative i Trøndersk høstlandskap og i de mange Skagen-bildene, til det spontane og abstrakt-ekpresjonistiske i knute-bildene. Det varierte uttrykket oppnås blant annet gjennom en utstrakt bruk av tusj som gjerne legges på i flere lag med pensel.

Johannessen er blant annet representert i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og i Astrup Fearnley Samlingen. Han har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland.


Utstillingen har to billedstørrelser
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling