A 061b - Jarle Rosseland - Viking Suiten
Jarle Rosselands (f. 1952) kunstneriske produksjon består av arbeider innen en rekke ulike teknikker som maleri, grafikk og tekstil. Han har også utført større skulpturoppdrag, designet porselen, glass og smykker. Innen grafikken er Rosseland en av få norske grafikere som utelukkende jobber med linoleumssnitt, en teknikk han oppdaget allerede i 1968. Teknikken gir Rosselands bilder det karakteristiske rene og klare grafiske uttrykket. Med sine kraftige og mettede farger er også bildene svært dekorative.
Rosseland arbeider ofte i serier (eller billedsuiter) med ulike temaer, og stort sett er det alltid den nordiske naturen og kulturen som er den viktigste inspirasjonskilden. Han har uttalt at han vil understreke lyset, fargene og naturen som han mener er unik for Norge.
I flere av Rosselands serier utforsker han også den den eldre norrøne kulturen, og kjente nordiske kulturikoner fra vikingtiden og tidlig kristen tid. I bildene fra serien The Viking Suite (1982) kan man for eksempel finne en rekke referanser til ulike gjenstander fra Osebergfunnet. I tillegg til det fantastiske skipet som i 1904 ble funnet i vikinggraven fra ca. år 800 ved Vestfold, ble det også funnet og utgravd en rekke utskårede gjenstander i tre. Rosseland refererer både til den såkalte ”Akademikerens” dyrehodestolpe, mannshodet fra en slede og Oseberg-vognen.
Elementer fra den relativt utbredte Urnesstilen fra tidlig-kristen tid går også igjen i flere av Rosselands bilder. Blant annet slynger den karakteristiske og slanke løven seg rundt Livets tre, eller Yggdrasil, midtpunktet i det norrøn- mytologiske verdensbildet. Urnesstilen, som har fått sitt navn etter en av våre eldste bevarte stavkirker, finner man også i Home at last, et av Rosselands bilder fra hans serie The Vinland Suite (1984-84). Bildene fra denne serien tar utgangspunkt i blant annet Eirik Raudes saga, og illustrerer vikingenes overfart til Grønland og videre til Vinland på østkysten av Canada.
Rosseland er en produktiv kunstner og en aktiv utstiller som også er etterspurt i utlandet. Han har hatt mer enn 300 utstillinger i USA, Canada, Asia og Europa, hvorav 29 utstillinger i nasjonale museer. Rosseland er representert i flere offentlige samlinger som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk kulturråd, Oslo kommunes kunstsamlinger og KODE.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde